
Sunday, 27 October 2013 
 

University of Sydney's Australian Paradox fraud spreads to BMC Public Health journal, 
overseen by scientists at Harvard, Stanford, Johns Hopkins universities, et al 
 
Dear Members of the Board of BioMed Central and officials of BMC Public Health (and outside observers), 
  
Good morning/afternoon/evening. My name is Rory Robertson. I regret having to write to inform you that 
your BMC Public Health journal has become entangled in the University of Sydney's Australian Paradox fraud. I 
am writing to alert you, and to encourage you to conduct an urgent investigation into this matter. 
  
For a year and a half, I have been arguing near and far for the correction or retraction of the 
notorious Australian Paradox paper, an extraordinarily faulty paper (self) published in the MDPI 
journal Nutrients by highly conflicted University of Sydney scientists and food-industry service 
providers: http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-
20120330-1w3e5.html  ; http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-
20120725-22pru.html  
  
The University of Sydney's influential scientists falsely claim to have documented "an inverse relationship" 
between sugar consumption and obesity. Unreasonably, for the past year and a half, they have pretended that 
my correct critique of their faulty paper is mistaken. Meanwhile, the University of Sydney's senior management 
has not yet properly responded to my evidence that the Australian Paradox episode is a clear case of Research 
Misconduct: Sections 1-10 in http://www.australianparadox.com/  
  
With all that as the backdrop, I was disturbed recently to discover that BMC Public Health -
 http://www.biomedcentral.com/bmcpublichealth/ - has published without proper scrutiny a further effort 
by these University of Sydney authors to convey the false impression that their extraordinarily faulty paper is 
flawless: pp. 9-10 at http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-13-668.pdf and 
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898/  
  
As discussed below, at least two misleading defences of the notorious Australian Paradox paper have been 
published in your BMC Public Health journal. My concern is about the need to ensure the veracity of information 
published in "peer reviewed" journals by influential food-industry service providers, and then promoted 
in critical public debates on the origins of obesity and type 2 diabetes, together the greatest public-health 
challenge of our times. Reckless misinformation should not be given a leg to stand on. 
  
2. Readers, is this sort of recklessness with facts okay?  
  
For those who wonder if the efforts of influential University of Sydney scientists could possibly be as hopeless as 
I claim, please consider an obesity-related discussion on Australian national radio two weeks ago: 
  
"JENNIE BRAND-MILLER [lead author of the Australian Paradox paper]: It irritates me, frankly, to see that 
soft drinks are getting special mention yet again. Soft drinks are clearly a problem in US. American 
children drink about 10 times as much soft drink as our children do here in Australia. America has a 
problem. We don't. And there is very, very little support for the idea that Australian children are putting on 
weight because of soft drink." http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2013/s3868327.htm 
  
Ten times? Are Australian children on average really drinking 90% fewer sugary softdrinks and energy drinks 
than American children? No, of course not. Not in your wildest dreams. My best guess is that Professor Brand-
Miller's "about 10 times" estimate is wrong by a factor of five or more: http://assets.coca-
colacompany.com/ba/22/39fae0564dcda20c694be368b8cf/TCCC_2010_Annual_Review_Per_Capita_Consumpti
on.pdf 
  
That sort of recklessness with facts is a feature of the Australian Paradox paper. In my opinion, those who care 
about the reputation of BMC Public Health journal - and BioMed Central, The Open Access Publisher - would be 
smart to immediately begin an investigation into the origins and quality of the clownish Australian 
Paradox paper that now is being defended as flawless - with a straight face - in your journal.  
  

http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html
http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html
http://www.australianparadox.com/
http://www.biomedcentral.com/bmcpublichealth/
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-13-668.pdf
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898/
http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2013/s3868327.htm
http://assets.coca-colacompany.com/ba/22/39fae0564dcda20c694be368b8cf/TCCC_2010_Annual_Review_Per_Capita_Consumption.pdf
http://assets.coca-colacompany.com/ba/22/39fae0564dcda20c694be368b8cf/TCCC_2010_Annual_Review_Per_Capita_Consumption.pdf
http://assets.coca-colacompany.com/ba/22/39fae0564dcda20c694be368b8cf/TCCC_2010_Annual_Review_Per_Capita_Consumption.pdf


 2 
I urge a formal investigation. I suggest you read carefully my GraphicEvidence link below. Sections 2 and 5 
should be sufficient to provide a strong sense of what I am talking about. Importantly, there is a great deal of 
shonky science in the news lately - for example, http://retractionwatch.wordpress.com/2013/10/03/science-
reporter-spoofs-hundreds-of-journals-with-a-fake-paper/ - and your BMC "brand" is at risk of being one of the 
next cabs off the rank.  
  
Also, I note that this slowly inflating Australian Paradox scandal is being enjoyed at a distance by many of our 
friends in the media. My preferred outcome, following your investigation, would be for BioMed Central to write 
formal letters to the authors, the MDPI journal Nutrients and the University of Sydney – all cc'ed above - to insist 
that they must correct or retract their hopelessly flawed paper. 
 
3. What is "The Australian Paradox", and how come authors' own published charts point up not down? 
  
For those new to this scandal, the story begins in 2011, when two of the University of Sydney's influential 
scientists and food-industry service providers - Professor Jennie Brand-Miller (JBM) and Dr Alan Barclay (AWB; 
also Head of Research at the Australian Diabetes Council) - published a "peer reviewed" study in the MDPI 
journal Nutrients that featured the "finding" that there is "an inverse relationship" between sugar 
consumption and obesity - "The Australian Paradox". 
  
Unfortunately, the Australian Paradox paper - in particular, its claim to have documented "a consistent and 
substantial decline" in refined or added sugar consumption in Australia "over the past 30 years [1980 to 
2010]" - is extraordinarily faulty. Keep in mind that specific "finding": "a consistent and substantial decline" 
between 1980 to 2010. 
  
Readers, on the evidence from their own published charts, JBM and AWB's major errors and misinterpretations 
are obvious and dominating: they falsely claim that up is down (Figures 1-5) and that trivial is 
substantial (Figure 6 versus 6a), while promoting falsified data as fact (Figures 7-
10): http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf  
  
Again, the University of Sydney scientists’ valid charts - the ones that do not contain falsified data - tend to trend 
up not down in the relevant 1980 to 2010 timeframe. 
  
So, how was such a faulty paper ever published? I do not know. It is worth noting, however, that the University 
of Sydney's extraordinarily faulty Australian Paradox paper was self-published, in the sense that JBM was both 
the lead author and the "Guest Editor" of the publishing 
journal: http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates  
  
Readers, please note also - because this becomes important below - that the Australian sugar industry in 2012 
commissioned, funded and "framed" what I've called a "shonky sugar series" to try to rescue the University of 
Sydney's faulty Australian Paradox paper. The owner of that series also recently published his opinions on this 
matter in your BMC Public Health (more on that below). 
  
4. University of Sydney's recklessness with facts and its business links to Australian sugar industry 
  
The Australian Paradox paper was designed to exonerate modern sugar consumption - including via sugary 
drinks - as a key driver of obesity, and was used by the sugary food and beverage industries in an attempt to kill 
the Australian government's plan to toughen dietary advice against added 
sugar: http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-
1w3e5.html ; http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/a-spoonful-of-sugar-is-not-so-bad/story-
e6frg8y6-1226090126776 
  
According to the University of Sydney's influential scientists and food-industry service providers, not only do 
modern rates of sugar consumption have nothing to do with obesity, but these big-selling authors - 3.5 million 
low-GI diet books sold - also have exonerated sugar as a driver of type 2 diabetes: "There is absolute consensus 
that sugar in food does not cause diabetes": http://www.australianparadox.com/pdf/diabetes.pdf   
  
Of course, that is news to many of the rest of 
us: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0057873 
; http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf   

http://retractionwatch.wordpress.com/2013/10/03/science-reporter-spoofs-hundreds-of-journals-with-a-fake-paper/
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/10/03/science-reporter-spoofs-hundreds-of-journals-with-a-fake-paper/
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/a-spoonful-of-sugar-is-not-so-bad/story-e6frg8y6-1226090126776
http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/a-spoonful-of-sugar-is-not-so-bad/story-e6frg8y6-1226090126776
http://www.australianparadox.com/pdf/diabetes.pdf
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0057873
http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf


 3 
  
Why have JBM and AWB been allowed by their University of Sydney bosses to continue exaggerating 
their Australian Paradox "evidence" that modern rates of sugar consumption have nothing to do with 
obesity?  http://www.rethinksugarydrink.org.au/facts  ; http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/ma
g-17Sugar-t.html?pagewanted=all&_r=0 ; http://www.youtube.com/watch?v=xDaYa0AB8TQ&feature=youtu.be  
  
Perhaps the University of Sydney's determination to exonerate sugar as a menace to public health has 
something to do with the fact that the University of Sydney's pro-sugar Glycemic Index (GI) business in 2009 
"partnered" with the Australian sugar industry to develop a new brand of 
sugar: http://www.logicane.com/Partners  ; http://www.gisymbol.com/category/products/    
  
Perhaps it has something to do with the fact that JBM and AWB operate the University of Sydney's pro-sugar GI 
business that exists in part to charge food companies up to $6,000 a pop to stamp particular brands of sugar and 
sugary foods as Healthy: pp. 5-6 
of http://www.foodhealthdialogue.gov.au/internet/foodandhealth/publishing.nsf/Content/D59B2C839100663
8CA2578E600834BBD/$File/Resources%20and%20support%20for%20reformulation%20activities.pdf  (if 
that link does not work, please google: "barclay glycemic reformulating"). 
  
I do not know. What I do know is that the Australian Paradox paper is extraordinarily faulty, and that the 
fraudulent claim that the paper is flawless now is infecting your BMC Public Health journal.  
  
5. A determined effort to insist that obvious and serious errors do not exist 
  
In my opinion, it is unacceptable for influential scientists to refuse to correct obvious errors and 
misinterpretations in a "peer reviewed" paper, choosing instead to pretend their obviously faulty paper is 
flawless. To be clear, the "fraud" to which I refer involves the authors' determined efforts to defend - now in two 
formal journals - their obviously faulty paper as flawless.  
 
Please consider two obvious faults documented in Section 2 of my GraphicEvidence link above: the "~600 g per 
person per year" error (correction: ~150 g) and "decreased by 10%" error (correction: "increased by 30%").  
  
Is there any good reason for those blatant errors not to have been formally corrected alongside the authors' 
earlier formal correction of clumsy tangles in referencing? http://www.mdpi.com/2072-6643/3/8/734  
  
No, there is not. In my opinion, by refusing to correct the obvious errors and misinterpretations in their paper, 
JBM and AWB are deliberately exaggerating their evidence that modern sugar consumption - including via 
sugary drinks - is harmless. 
  
For reasons unknown, the world's foremost Glycemic Index advocates are exaggerating the University of 
Sydney's "evidence" that sugar - 50% of which is super-low-GI=19 fructose - is harmless in modern doses, when 
it is increasingly clear that modern rates of sugar consumption - including via sugary drinks - are a key driver of 
global obesity, type 2 diabetes and heart 
disease: http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf  ; 
http://www.youtube.com/watch?v=xDaYa0AB8TQ&feature=youtu.be  
  
Again, JBM and AWB are exaggerating their evidence that modern sugar consumption is harmless while 
operating the University of Sydney’s Glycemic Index business that collects revenue for stamping sugar and 
sugary products as Healthy: Slide 12 
of http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf  
  
Despite me documenting the obvious problems, large and small, the University of Sydney has chosen to pretend 
that there are no serious errors and that the paper is flawless "peer reviewed" science. In my opinion, that is 
fraud: Sections 7 and 8 in http://www.australianparadox.com/  
  
6. Sugar industry's attempted rescue of its underperforming University of Sydney business partner 
  
Separately, I note that Green Pool Commodity Specialists - a consultant to the Australian sugar industry among 
other things - also was recently published in your BMC Public 
Health journal: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/668/comments#1755697 

http://www.rethinksugarydrink.org.au/facts
http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html?pagewanted=all&_r=0
http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html?pagewanted=all&_r=0
http://www.youtube.com/watch?v=xDaYa0AB8TQ&feature=youtu.be
http://www.logicane.com/Partners
http://www.gisymbol.com/category/products/
http://www.foodhealthdialogue.gov.au/internet/foodandhealth/publishing.nsf/Content/D59B2C8391006638CA2578E600834BBD/$File/Resources%20and%20support%20for%20reformulation%20activities.pdf
http://www.foodhealthdialogue.gov.au/internet/foodandhealth/publishing.nsf/Content/D59B2C8391006638CA2578E600834BBD/$File/Resources%20and%20support%20for%20reformulation%20activities.pdf
http://www.mdpi.com/2072-6643/3/8/734
http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=xDaYa0AB8TQ&feature=youtu.be
http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf
http://www.australianparadox.com/
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/668/comments#1755697


 4 
  
The background here is that, in 2012, the Australian sugar industry commissioned, funded and "framed" a 
nonsense-based sugar series in an effort to rescue the notorious Australian Paradox paper produced by its 
underperforming University of Sydney GI business partner: http://www.logicane.com/Partners   
  
Green Pool’s instructions from the sugar industry were to “update” the official sugar series that the Australian 
Bureau of Statistics (ABS) had published for 60 years before discontinuing it as unreliable after 1998-99. This is 
the remarkable data dead-end on which AWB and JBM did not remark let alone discuss in the original 
Australian Paradox paper. 
 
This ABS apparent consumption series is the sucrose series – ending at 1998-99 - that was falsified by the Food 
and Agriculture Organization (FAO) for the early 2000s.  That’s why there’s a conspicuously flat green line in the 
early 2000s in JBM and AWB's paper: http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf   
 
One of my complaints is that JBM and AWB have never discussed the FAO’s falsified flat green line segment 
sitting unnoticed and unremarked in their Australian Paradox paper’s Figure 2 A (p. 495). Readers, it’s not a 
paradox: it’s simply a remarkable falsified flat line (see Section 3 in my GraphicEvidence link and Charts 21 
and 22 in http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf ) 
 
In "updating" the ABS series beyond 1998-99 for the sugar industry’s peak body, Green Pool was instructed 
to rely on the same broken counting methodologies that the ABS had abandoned as outdated and unreliable. As 
Green Pool itself observes:  
 
Virtually all factors have largely been left as per ABS calculation, since an update of all data would require a large 
scale study of both the composition of imports of food into Australia and representative food compositional data for 
imports and exports of all categories - which is no longer collected by ABS.   
p. 14 of http://greenpoolcommodities.com/files/8113/4932/3223/121004_Sugar_Consumption_in_Australia_-
_A_Statistical_Update_-_Public_Release_Document.pdf 

  
Yes, the sugar industry is happy to pretend that the abandoned ABS series was "just resting", "stunned" or 
"pining for the fjords". Yes, the sugar industry has disingenuously sought to nail the ABS "Dead Parrot" sugar 
series back onto its perch. Yes, it is a joke. But I reckon Monty Python did it much 
better: http://www.youtube.com/watch?v=CIrBMt4eiRk 
  
Despite the sugar industry’s disingenuous efforts, its "shonky sugar series" - produced by Green Pool as 
instructed - still shows a flat-to-up trend – not a downtrend - over the past couple of decades, again 
contradicting the faulty Australian Paradox claim: http://www.australianparadox.com/pdf/Sugarindustry-uni-
sugarstudy25.pdf  
  
7. Summary - and an appeal for help 
 
Readers, the Australian Paradox "finding" of "a consistent and substantial decline in total refined or added sugar 
consumption by Australians over the past 30 years [1980 and 2010]" is nonsense, according to the authors' own 
published charts. That is, their valid charts - the ones that don't rely on falsified data - tend to trend up not down 
in the relevant timeframe. There also are simple but important arithmetic errors. 
 
The obvious problems with the University of Sydney’s Australian Paradox paper should have been 
corrected immediately.  The underperforming authors should not have defended their obviously faulty 
paper as flawless in two "peer reviewed" journals – MDPI’s Nutrients (2012) and BMC Public Health 
(2013): http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html 
 
My GraphicEvidence link documents the Australian Paradox fraud in great detail. Section 2 highlights some of the 
most-obvious problems - including the ridiculous claim of an inverse relationship between sugary softdrink 
consumption and obesity - while Section 5 documents some of the particular problems with what has been 
published in your BMC Public Health journal so 
far: http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf  
 

http://www.logicane.com/Partners
http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf
http://greenpoolcommodities.com/files/8113/4932/3223/121004_Sugar_Consumption_in_Australia_-_A_Statistical_Update_-_Public_Release_Document.pdf
http://greenpoolcommodities.com/files/8113/4932/3223/121004_Sugar_Consumption_in_Australia_-_A_Statistical_Update_-_Public_Release_Document.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=CIrBMt4eiRk
http://www.australianparadox.com/pdf/Sugarindustry-uni-sugarstudy25.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/Sugarindustry-uni-sugarstudy25.pdf
http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf


 5 
Given that background of published misinformation, the University of Sydney's GI-business links to the sugar 
and sugary food and beverage industries are somewhat unsettling: http://www.logicane.com/Partners 
; http://www.motherjones.com/environment/2012/10/sugar-industry-lies-campaign    
 
Notably, the authors of the extraordinarily faulty Australian Paradox paper are giants in their particular field. 
Professor Jennie Brand-Miller - 3.5 million low-GI diet books sold - is at the forefront of global efforts to promote 
the (low) Glycemic Index as a useful way of assessing the health benefits of sugary processed food and drink 
products: http://www.gisymbol.com/products-2/  
 
Co-author Dr Alan Barclay is Head of Research at the Australian Diabetes Council and Chief Scientist at the 
Glycemic Index Foundation, the University of Sydney's business that exists in part to charge food and beverage 
companies up to $6,000 a pop to stamp particular brands of sugar and sugary low-GI products as Healthy (4. 
above). 
 
Of course, to the extent that sugar is a menace to public health, the low-GI approach is somewhat dangerous, 
because the "sweet poison" half of sugar is super-low-GI=19 
fructose: http://www.youtube.com/watch?v=HMKbhbW-Y3c&feature=c4-overview-
vl&list=PL0B44DF914C4FB3ED ; http://www.diabetes.co.uk/diabetes-
forum/viewtopic.php?f=18&t=30245&sid=a518ce7ed99c06814e4268a42cabd5e9  
 
For those who perhaps consider it a stretch for a simple economist to critique the pro-sugar publications of 
senior scientists whose main jobs appear to be operating a pro-sugar Glycemic Index business, please note that 
the core of my dispute with the University of Sydney is not about science or nutrition, it’s about up versus 
down, valid versus invalid/falsified data and the need to correct basic arithmetic and other errors in 
formal "peer reviewed" journals. In fact, as an applied macroeconomist with a quarter of a century’s worth of 
experience, I’m playing on my home ground. 
 

1. My concerns about the original Australian Paradox paper heightened when it became clear that the 
extraordinarily faulty manuscript had been self-published in 2011 without competent scrutiny, with the 
lead author also operating as the "Guest Editor" of the publishing 
journal: http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates   

 
2. Soon after, I was appalled in early 2012 when the extraordinarily faulty paper was defended as flawless 

in Australian Paradox Revisited in Nutrients journal, again without competent scrutiny. In my opinion, 
the fact that the University of Sydney’s underperforming food-industry service providers got plenty of 
simple little stuff wrong assists my claim that they got plenty of simple big stuff wrong as well. Readers, 
please spell “Roberston” in the final paragraph on page 
3: http://www.australianparadox.com/pdf/nutrients-03-00491-s003.pdf  

 
3. And now the extraordinary faulty self-published paper is being defended again with a straight face - and 

again without proper scrutiny: spell “Aparrent” in Figure 8 of the next link - this time in BMC Public 
Health: pp. 9-10 at http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-13-668.pdf 
; http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/668/comments#1755697 ; 
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898/  

  
Officials of BioMed Central and BMC Public Health journal, I implore you to conduct a serious investigation into 
this matter. For my critique of those three papers, please go to Section 5 of the GraphicEvidence link. 
 
My bottom line is that the senior University of Sydney scientists’ Australian Paradox "finding" that there is "an 
inverse relationship" between sugar consumption and obesity is self-published nonsense. In particular, the 
documentation of "an inverse relationship" between sugary drink consumption and obesity is clownish.  
 
The obvious problems - small and large - that I have documented in my GraphicEvidence link should have been 
corrected, or the paper should have been retracted. Your investigation should begin with a focus on why those 
problems were not acknowledged let alone corrected in Australian Paradox Revisited: 
http://www.mdpi.com/2072-6643/3/8/734 
 

http://www.logicane.com/Partners
http://www.motherjones.com/environment/2012/10/sugar-industry-lies-campaign
http://www.gisymbol.com/products-2/
http://www.youtube.com/watch?v=HMKbhbW-Y3c&feature=c4-overview-vl&list=PL0B44DF914C4FB3ED
http://www.youtube.com/watch?v=HMKbhbW-Y3c&feature=c4-overview-vl&list=PL0B44DF914C4FB3ED
http://www.diabetes.co.uk/diabetes-forum/viewtopic.php?f=18&t=30245&sid=a518ce7ed99c06814e4268a42cabd5e9
http://www.diabetes.co.uk/diabetes-forum/viewtopic.php?f=18&t=30245&sid=a518ce7ed99c06814e4268a42cabd5e9
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates
http://www.australianparadox.com/pdf/nutrients-03-00491-s003.pdf
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-13-668.pdf
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/668/comments#1755697
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898/
http://www.mdpi.com/2072-6643/3/8/734


 6 
Just a quick scan of Sections 2 and 5 of my GraphicEvidence link should convince you that I am not wasting 
your time. I am confident that my facts are correct. I am confident because this is basic and unambiguous stuff. I 
am ready to answer any and all of your questions.  
 
If, after a proper investigation, you find that my concerns are well founded - as you will - please throw your 
considerable weight behind my call for the faulty paper to be corrected or retracted. Conversely, if you think 
what I have written above is factually incorrect or otherwise unreasonable, please be very critical wherever you 
find me, including in the comments section here: http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-
to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/   
  
Importantly, as noted earlier, some of our media friends (bcc'd) are following this matter closely. If this slowly 
inflating scandal eventually explodes, it would be good to be able to explain how what you did - given what you 
now know - was appropriate. (This letter will be uploaded within a few days at 
http://www.australianparadox.com/) 
 
To the extent you found this piece disturbing, please feel free to forward it to colleagues interested in scientific 
integrity. And spare a thought for Australian taxpayers: widespread and growing concerns about the 
competence and integrity of the University of Sydney's high-profile pro-sugar obesity research are slowly but 
surely eroding the credibility of our new $500 million Charles Perkins Centre - a new hub for the study of 
obesity and related maladies - even before the building is fully 
operational: http://www.smh.com.au/national/university-sets-up-500m-centre-for-obesity-research-
20130724-2qjq8.html  
  
Finally, please accept my apology for being long-winded. Like Mark Twain on occasion, I am sorry this is such 
a long letter, but I did not have the time to write a short one.  
 
 
Regards, 
Rory 
 
--  

rory robertson 

economist and former-fattie 
 
 
Join the push to give all kids a fairer start in life: http://www.australianparadox.com/pdf/Sugary-
Drinks-Ban.pdf  
 
Graphic evidence of scientific fraud at the University of 
Sydney: http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf  
 
Comments, criticisms, questions, compliments, whatever welcome at strathburnstation@gmail.com  

 

www.strathburn.com 
Strathburn Cattle Station is a proud partner of YALARI, 
Australia's leading provider of quality boarding-school educations for Aboriginal and 
Torres Strait Islander teenagers.  Check it out at http://www.strathburn.com/yalari.php 
 

 

http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/
http://www.australianparadox.com/
http://www.smh.com.au/national/university-sets-up-500m-centre-for-obesity-research-20130724-2qjq8.html
http://www.smh.com.au/national/university-sets-up-500m-centre-for-obesity-research-20130724-2qjq8.html
http://www.australianparadox.com/pdf/Sugary-Drinks-Ban.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/Sugary-Drinks-Ban.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf
mailto:strathburnstation@gmail.com
http://www.strathburn.com/
http://www.strathburn.com/yalari.php
http://www.strathburn.com/yalari.php

