Live discussion on Retraction Watch - “Journal to feature special issue on scientific misconduct,
seeks submissions” - with CEO Dietrich Rordorf regarding MDPI’s reckless publication and
possible retraction of the Australian Paradox paper - August 2013

Here’s my proposed “Retraction notice” for the Australian Paradox paper, as posted on Retraction Watch, below:

In an attempt to fast-track what so far has been an unreasonably slow process, Dietrich, here is my proposed draft of
what MDPI’s Publisher Shu-Kun Lin should publish when announcing the retraction:

“Abstract: It has been brought to our attention by a reader of Nutrients that the conclusion of “a consistent and
substantial decline” in per-capita sugar consumption between 1980 and 2010 in “The Australian Paradox: A Substantial
Decline in Sugars Intake over the Same Timeframe that Overweight and Obesity Have Increased” is based in part on data
for 2000-2003 that was falsified by the Food and Agriculture Organization (FAO). MDPI has a strict “zero tolerance policy”
towards the use of falsified data in our manuscripts, whether the authors were aware of the invalidity of the data or not.
Moreover, there were various other serious errors and misinterpretations that damaged the credibility of the
manuscript’s conclusion of “an inverse relationship” between sugar consumption and obesity. Taking public-health
considerations into account — particularly the growing evidence that excessive sugar consumption is a major contributor
to global obesity and type 2 diabetes, together the greatest public-health challenge of our

times: http://care.diabetesjournals.orq/content/33/11/2477.full.pdf — the Editorial Team and Publisher have determined
that this manuscript should be retracted. We apologize for any inconvenience this may cause”. (Readers, you can scroll
down to view similar Abstracts: http.//www.mdpi.com/search?article type=retraction ).

There you go, Dietrich. Such a result would be fair to everyone concerned, even allowing you to hold your head high again
in fora such as these. An added bonus is that you would probably never hear from me again.

Regards,

Rory
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-
submissions/?replytocom=61954#respond

And here’s my latest note to the University of Sydney on this matter:

---------- Forwarded message ----------

From: rory robertson <strathburnstation@gmail.com>

Date: Sat, Aug 24, 2013 at 2:26 PM

Subject: fyi: Where is The New York Times?: "Live" on RetractionWatch about Australian Paradox with Dietrich
Rordorf, CEO of MDPI journals (publisher of faulty University of Sydney paper)

To: jennie.brandmiller@sydney.edu.au, alan.barclay@gisymbol.com , Peter.Howe@newcastle.edu.au,
vice.chancellor@sydney.edu.au, dvc.provost@sydney.edu.au, chair.academicboard@sydney.edu.au,
stephen.simpson@sydney.edu.au , Michael.Spence@sydney.edu.au, Stephen.Garton@sydney.edu.au,
Derrick.Armstrong@sydney.edu.au , Shane.Houston@sydney.edu.au, John.Hearn@sydney.edu.au,
Jill.Trewhella@sydney.edu.au , Ann.Brewer@sydney.edu.au, Gwynnyth.Llewellyn@sydney.edu.au,
Kathryn.Refshauge@sydney.edu.au , Chris.Peck@sydney.edu.au , Bruce.Robinson@sydney.edu.au,
Jil.LWhite@sydney.edu.au , debbie.bowman@sydney.edu.au, tim.payne@sydney.edu.au,
rebecca.murray@sydney.edu.au, jane.oakeshott@sydney.edu.au , meryl.bradford@sydney.edu.au,
vc.admin@sydney.edu.au, kim.bellanderson@sydney.edu.au, helen.agus@sydney.edu.au, tony.weiss@sydney.edu.au,
a.weiss@usyd.edu.au, soumela.amanatidis@sydney.edu.au , margaret.allmanfarinelli@sydney.edu.au,
iain.campbell@sydney.edu.au, dee.carter@sydney.edu.au, ian.caterson@sydney.edu.au,
charles.collyer@sydney.edu.au, arthur.conigrave@sydney.edu.au, stuart.cordwell@sydney.edu.au,
ben.crossett@sydney.edu.au, gareth.denyer@sydney.edu.au , tom.ferenci@sydney.edu.au, k.downard@sydney.edu.au
, mitchell.guss@sydney.edu.au , vanessa.gysbers@sydney.edu.au, ruth.hall@sydney.edu.au,
dale.hancock@sydney.edu.au, hush n@chem.usyd.edu.au, noel.hush@sydney.edu.au, jill.johnston@sydney.edu.au,
katherine.jukic@sydney.edu.au, philip.kuchel@sydney.edu.au, vincy.li@sydney.edu.au , tim.newsome@sydney.edu.au
, kieron.rooney@sydney.edu.au, tim.gill@sydney.edu.au , hannah.nicholas@sydney.edu.au,
anna.rangan@sydney.edu.au, reeves@angis.usyd.edu.au, peter.reeves@sydney.edu.au,
margaret.sunde@sydney.edu.au, s.truswell@mmb.usyd.edu.au, peter.waterhouse@usyd.edu.au,
peter.waterhouse@sydney.edu.au, jjb_anderson@unc.edu, enrico.bignetti@unipr.it , jeffrey.blumberg@tufts.edu,
d.cameron-smith@auckland.ac.nz, francesco.capozzi@unibo.it , karenc@uow.edu.au , fdunshea@unimelb.edu.au,
wcraig@andrews.edu, vflood@uow.edu.au , faye@cirad.fr, haub@ksu.edu , bengt.jeppsson@med.lu.se,
kmecklin@uoguelph.ca, kuhlensc@illinois.edu , leidyh@missouri.edu , mjplemay@gmail.com,



http://retractionwatch.wordpress.com/
http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf
http://www.mdpi.com/search?article_type=retraction
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#respond
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#respond
mailto:strathburnstation@gmail.com
mailto:jennie.brandmiller@sydney.edu.au
mailto:alan.barclay@gisymbol.com
mailto:Peter.Howe@newcastle.edu.au
mailto:vice.chancellor@sydney.edu.au
mailto:dvc.provost@sydney.edu.au
mailto:chair.academicboard@sydney.edu.au
mailto:stephen.simpson@sydney.edu.au
mailto:Michael.Spence@sydney.edu.au
mailto:Stephen.Garton@sydney.edu.au
mailto:Derrick.Armstrong@sydney.edu.au
mailto:Shane.Houston@sydney.edu.au
mailto:John.Hearn@sydney.edu.au
mailto:Jill.Trewhella@sydney.edu.au
mailto:Ann.Brewer@sydney.edu.au
mailto:Gwynnyth.Llewellyn@sydney.edu.au
mailto:Kathryn.Refshauge@sydney.edu.au
mailto:Chris.Peck@sydney.edu.au
mailto:Bruce.Robinson@sydney.edu.au
mailto:Jill.White@sydney.edu.au
mailto:debbie.bowman@sydney.edu.au
mailto:tim.payne@sydney.edu.au
mailto:rebecca.murray@sydney.edu.au
mailto:jane.oakeshott@sydney.edu.au
mailto:meryl.bradford@sydney.edu.au
mailto:vc.admin@sydney.edu.au
mailto:kim.bellanderson@sydney.edu.au
mailto:helen.agus@sydney.edu.au
mailto:tony.weiss@sydney.edu.au
mailto:a.weiss@usyd.edu.au
mailto:soumela.amanatidis@sydney.edu.au
mailto:margaret.allmanfarinelli@sydney.edu.au
mailto:iain.campbell@sydney.edu.au
mailto:dee.carter@sydney.edu.au
mailto:ian.caterson@sydney.edu.au
mailto:charles.collyer@sydney.edu.au
mailto:arthur.conigrave@sydney.edu.au
mailto:stuart.cordwell@sydney.edu.au
mailto:ben.crossett@sydney.edu.au
mailto:gareth.denyer@sydney.edu.au
mailto:tom.ferenci@sydney.edu.au
mailto:k.downard@sydney.edu.au
mailto:mitchell.guss@sydney.edu.au
mailto:vanessa.gysbers@sydney.edu.au
mailto:ruth.hall@sydney.edu.au
mailto:dale.hancock@sydney.edu.au
mailto:hush_n@chem.usyd.edu.au
mailto:noel.hush@sydney.edu.au
mailto:jill.johnston@sydney.edu.au
mailto:katherine.jukic@sydney.edu.au
mailto:philip.kuchel@sydney.edu.au
mailto:vincy.li@sydney.edu.au
mailto:tim.newsome@sydney.edu.au
mailto:kieron.rooney@sydney.edu.au
mailto:tim.gill@sydney.edu.au
mailto:hannah.nicholas@sydney.edu.au
mailto:anna.rangan@sydney.edu.au
mailto:reeves@angis.usyd.edu.au
mailto:peter.reeves@sydney.edu.au
mailto:margaret.sunde@sydney.edu.au
mailto:s.truswell@mmb.usyd.edu.au
mailto:peter.waterhouse@usyd.edu.au
mailto:peter.waterhouse@sydney.edu.au
mailto:jjb_anderson@unc.edu
mailto:enrico.bignetti@unipr.it
mailto:jeffrey.blumberg@tufts.edu
mailto:d.cameron-smith@auckland.ac.nz
mailto:francesco.capozzi@unibo.it
mailto:karenc@uow.edu.au
mailto:fdunshea@unimelb.edu.au
mailto:wcraig@andrews.edu
mailto:vflood@uow.edu.au
mailto:faye@cirad.fr
mailto:haub@ksu.edu
mailto:bengt.jeppsson@med.lu.se
mailto:kmecklin@uoguelph.ca
mailto:kuhlensc@illinois.edu
mailto:leidyh@missouri.edu
mailto:mjplemay@gmail.com

rbmcdonald@ucdavis.edu , bmeyer@uow.edu.au, goran.molin@appliednutrition.lth.se , k.pentieva@ulster.ac.uk ,
caryl.nowson@deakin.edu.au, pribis@andrews.edu, samir.samman@sydney.edu.au , andrew@scholeylab.com,
song@msu.edu,jj.strain@ulster.ac.uk , james.swain@case.edu , tamurat@uab.edu, teranmd@illinois.edu ,
ustunol@anr.msu.edu , sv98@columbia.edu , wendy.ward@utoronto.ca , m.westerterp@hb.unimaas.nl,
susan.whiting@usask.ca, l.williams@rowett.ac.uk , zile@msu.edu , nutrients@mdpi.com

Good afternoon/morning/evening,

Below is a "live" discussion on Retraction Watch about its latest post by Grant Steen: "Journal to feature special issue on
scientific misconduct, seeks submissions".

My initial contribution prompted a response from the CEO of MDPI publishing, Dietrich Rordorf. The discussion so far is
reproduced below. Or you can read it online at http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-
special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/#comment-62012

Readers, if you think | have my facts wrong or am being unreasonable, please join in and be very critical of me. If you are
a journalist, then | think you have the ingredients for a great story about sausage-making in high-level science. Where
is The New York Times when it is needed?

Why | am making such a fuss

To be clear about my motivations - for those who think | might be a mad person - this all matters because modern
rates of sugar consumption - including via sugary drinks - are a key driver of global obesity and type 2 diabetes,
together the greatest public-health challenge of

our times: http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477 full.pdf

Importantly, outsized rates of sugar consumption — alongside alcohol and tobacco — are a major driver of the
unacceptable “gap" in life expectancy between Indigenous and non-Indigenous Australians: see the bottom row of
Box/Table 2 in https://www.mja.com.au/journal/2013/198/7/characteristics-community-level-diet-aboriginal-
people-remote-northern-australia

I am making a fuss because the University of Sydney's faulty Australian Paradox paper is seeking to (falsely) exonerate
sugar and sugary drinks as a menace to public health. Here is its final sentence: "The findings challenge the implicit
assumption that taxes and other measures to reduce intake of soft drinks will be an effective strategy in global efforts
to reduce obesity": http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special issues/carbohydrates

Readers, Professor Jennie Brand-Miller and Dr Alan Barclay's findings are hopelessly wrong, based as they are on falsified
FAO data and confusion between up and down in simple charts (see specific details in the discussion below). And their
policy conclusion is recklessly wrong, according to such notables as the Heart Foundation, Cancer Council and Diabetes
Australia:http://www.rethinksugarydrink.org.au/

Interestingly, the University of Sydney's Glycemic Index (Gl) operation - separating good foods and beverages (good =
low Gl = 55 and under) from bad (bad = high Gl = over 55) - suggests thatGI=53 Coca Cola is a good food: search "coca
cola" in http://www.glycemicindex.com/foodSearch.php

In turn, the company really liked the Australian Paradox paper: http://www.smh.com.au/national/health/research-
causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html And has been keen to sponsor getting the good word out
(first 10 seconds): http://www.livepositively.com.au/Webinar?id=5

Of course, if your food product is high Gl then the University of Sydney for perhaps $6000 a pop can add super-low-
GI=19 fructose - the "sweet poison" half of table sugar - to make it low Gl and "Healthy": p. 5

at http://www.foodhealthdialogue.gov.au/internet/foodandhealth/publishing.nsf/Content/D59B2C8391006638CA2578E
600834BBD/SFile/Resources%20and%20support%20for%20reformulation%20activities.pdf (if the link doesn't work,
google "barclay pdf glycemic reformulating") and pp. 10-11

at http://www.gisymbol.com.au/cmsAdmin/uploads/Glycemic-Index-Foundation-Healthy-Choices-Brochure.pdf

To me at least, this is all very disturbing.
Good reading and best wishes,

Rory


mailto:rbmcdonald@ucdavis.edu
mailto:bmeyer@uow.edu.au
mailto:goran.molin@appliednutrition.lth.se
mailto:k.pentieva@ulster.ac.uk
mailto:caryl.nowson@deakin.edu.au
mailto:pribis@andrews.edu
mailto:samir.samman@sydney.edu.au
mailto:andrew@scholeylab.com
mailto:song@msu.edu,jj.strain@ulster.ac.uk
mailto:james.swain@case.edu
mailto:tamurat@uab.edu
mailto:teranmd@illinois.edu
mailto:ustunol@anr.msu.edu
mailto:sv98@columbia.edu
mailto:wendy.ward@utoronto.ca
mailto:m.westerterp@hb.unimaas.nl
mailto:susan.whiting@usask.ca
mailto:l.williams@rowett.ac.uk
mailto:zile@msu.edu
mailto:nutrients@mdpi.com
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/#comment-62012
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/#comment-62012
http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf
https://www.mja.com.au/journal/2013/198/7/characteristics-community-level-diet-aboriginal-people-remote-northern-australia
https://www.mja.com.au/journal/2013/198/7/characteristics-community-level-diet-aboriginal-people-remote-northern-australia
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates
http://www.rethinksugarydrink.org.au/
http://www.glycemicindex.com/foodSearch.php
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.livepositively.com.au/Webinar?id=5
http://www.foodhealthdialogue.gov.au/internet/foodandhealth/publishing.nsf/Content/D59B2C8391006638CA2578E600834BBD/$File/Resources%20and%20support%20for%20reformulation%20activities.pdf
http://www.foodhealthdialogue.gov.au/internet/foodandhealth/publishing.nsf/Content/D59B2C8391006638CA2578E600834BBD/$File/Resources%20and%20support%20for%20reformulation%20activities.pdf
http://www.gisymbol.com.au/cmsAdmin/uploads/Glycemic-Index-Foundation-Healthy-Choices-Brochure.pdf

New comments have been made since that email was distributed on Saturday 24 August 2013. Comments
can be viewed and made online at http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-
special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#respond

20 Responses

it’ll be interesting to see at what point the literature on retractions will become large enough to see its own first
retraction

P

omnologos
August 22,2013 at 12:37 pm

Ironically, Jeffrey Beall called MDPI a controversial publisher (http://scholarlyoa.com/2013/05/16/more-controversy-
over—open-access—publisher-mdpi/), which makes this special issue particularly challenging, and raises some
interesting queries about the choice of publisher and publishing venue.

JATdS
August 22, 2013 at 4:37 pm

Grant,

! hope you will not be publishing any of your work in the “Special Issue” of which you are “Guest Editor’”. That would be a
mistake.

There is a certain irony about an MDPI special issue on scientific misconduct. Or does the MDPI’s business model involve
the publication of faulty papers for a fee, and then charging another fee to publish further papers about the faulty papers?

That is, my main experience of a "Special Issue” of the MDPI publication “Nutrients” is that it had little or no competent
quality control, and that resulted in the publication of the clownish Australian Paradox
paper:http://www.australianparadox.com

The publication of the obviously faulty paper with a spectacularly false conclusion was overseen by an influential University
of Sydney author operating as “Guest Editor” of the ‘Special

Issue”:http.:// www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates

Here’s the Editorial that the Editor-in-Chief of Nutrients wrote -http.//www.mdpi.com/2072-6643/4/4/258 - as he
allowed his unreliable authors/ Guest Editor” to restate their self-published nonsense in a fluffy, factually incorrect rebuttal
that did not address the substance of my correct critique. http.//www.smh.com.au/business/pesky—-economist-wont-let-
big-sugar-lie-20120725-22pru.htm/

Readers, seeking the correction or retraction of the obviously faulty Australian Paradox paper has been a saga, leading to
what | see as strong evidence of research misconduct, featuring ‘persistent negligence” (including in the handling of
falsified data), mismanaged conflicts of interest and seriously false information promoted on the public record, in the
critical debate on the origins of obesity and type 2 diabetes, together the greatest public health challenge of our times:

X http.//www.australianparadox.com/pdf/AustParadoxfalsifieddata.pdf
xhttp.//www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal. pdf

X http.//www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.htm/
X http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/a-spoonful-of-sugar-is-not-so-bad/story-e6frq8y6-
1226090126776

Any thoughts, anyone? Please be very critical of me if you think | have my facts wrong or am being unreasonable in any
way.

rory robertson former fattie

August 22, 2013 at 5:04 pm


http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#respond
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#respond
http://omnologos.com/
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61930
http://scholarlyoa.com/2013/05/16/more-controversy-over-open-access-publisher-mdpi/
http://scholarlyoa.com/2013/05/16/more-controversy-over-open-access-publisher-mdpi/
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61939
http://www.australianparadox.com/
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates
http://www.mdpi.com/2072-6643/4/4/258
http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html
http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html
http://www.australianparadox.com/pdf/AustParadoxfalsifieddata.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/a-spoonful-of-sugar-is-not-so-bad/story-e6frg8y6-1226090126776
http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/a-spoonful-of-sugar-is-not-so-bad/story-e6frg8y6-1226090126776
http://gravatar.com/roryrobertsonformerfattie
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61942

Great critique Rory.!!
The paper you pulled apart was nearly as appalling as some of the dendrochronolgy papers that have appeared over the
last few years.

asecretcountryMike Williams

August 22,2013 at 8:01 pm

| didn’t read your links but | wouldn’t be at all surprised if your correct in your assertions. | am also not surprised that
people fake data and are self serving. The real question here is why are they allowed to get away with it, particularly
when in many cases they are publicly funded. The answer (as you already know) is that everyone from the University

to the Govt funding bodies have nothing to gain by uncovering fraud and a great deal to lose.
iy

LT

Phronesis
August 22,2013 at 11:00 pm

Dear Rory,

It is up to the authors’ university to commission an investigation into your claims of potentially falsified data. If the
Publisher receives an official note from either the university or the academic editor to retract the paper, the paper will
be taken down. Note that MDPI is an adhering member to COPE - the Commission on Publications Ethics - and that
we strictly operate according to industry standards. We can not simply retract papers based on blog posts.

Kind regards,
Dietrich Rordorf

REe

b~

Dietrich Rordorf

August 23, 2013 at 9:49 am

[RR ff] Dietrich, I see that you are the CEO of the MDPI stable of journals.http.//www.mdpi.com/about/team

Thanks for the lame effort to try to defend your clownish MDPI “journal” Nutrients.

To be clear, | have not made a claim about “potentially falsified data’. | have stated that the data clearly are
falsified, and have documented that fact. The “clue” that the series is falsified is that it involves a line segment
that is dead flat. Dietrich, your incompetent journal published flat-lining falsified data as fact, and recklessly
refuses to correct the scientific record.

Readers, one of the extraordinary aspects of the Australian Paradox scandal has been that Dietrich’s authors -
supposedly wrestling with a ‘paradox” - never thought to remark upon the most remarkable thing in this
episode. | say remarkable because, as you would know, perhaps the rarest thing in nature - and thus rare in
real-life scientific observations of humans, animals and plants - is a dead-straight flat line. Indeed, the term
“flat-lining” is associated with things not living but dead.

In Dietrich’s negligent Australian Paradox paper, the flat-lining data series was a strong and correct hint of
falsified figures. That is, the Food and Agriculture Organization (FAQO) sugar series is conspicuously flat in the
2000s because the FAO began falsifying its Australian series after 1998-99, after the Australian Bureau of
Statistics (ABS) discontinued its series as unreliable after 60 years. Again: after spoon-feeding sugar data to the
FAO for decades, the ABS after 1998-99 simply stopped counting, stopped providing data to the FAO and
everyone else. So there are no valid data after 1998-99. Full stop. The FAO responded for several years, year
after year, by simply writing down the same, unchanged, ABS figure from 1998-99. The FAO did not want to


http://gravatar.com/asecretcountry
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61949
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61954
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61985
http://www.mdpi.com/about/team

print the unsightly words “Not available” in its “dataset”. That is why we have falsified flat lines for the early
2000s:http.//www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar. pdf

Dietrich, what is the role falsified data in ‘peer reviewed” science? In this case, it is the basis for your clownish
MDPI journal’s high-profile Australian Paradox “finding”. Nice one. Your journal claims to have ‘a zero tolerance
policy” towards falsified data - MDPI Publication Ethics
Statement:http.//www.mdpi.com/journal/nutrients/about - yet you tell me you can do nothing about the

falsified data in your journal? You can, and you should, in my opinion.

Readers, when does the inadvertent publication of false information deliberately left uncorrected - to protect the
reputation of one’s journal and that of its editors - become simple fraud? http.//en.wikipedia.org/wiki/Fraud
Meanwhile, Dietrich, not one of your authors, your “Guest Editor”, your “Editor-in-Chief” nor your independent
reviewers - if there were any - can count or spell correctly with consistency. My guess is that no-one but the
authors actually read through the error-ridden paper before they pressed the “self publish” button. Remember,

readers, Dietrich’s lead author was operating as Dietrich’s “Guest
Editor”: http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydratesHow'’s that for maximum

scientific integrity?

Readers, for those keen on self-published science, try this ~600 g “fact” for size: “Overall, there was a decrease
in sugar contribution from nutritively sweetened carbonated soft drinks to the Australian food supply,
amounting to 12,402 tons (~600 g per person per year, Figure 6) from 2002 to 2006” (p.498
inhttp.//www.mdpi.com/2072-6643/3/4/491 ).

Yes, that’s 12,402, 000,000 grams in total over four years, shared between some 20 million Australians. So,
dividing by four, that’s roughly 3,000, 000,000 grams per annum shared between roughly 20, 000,000 people.
Cancel seven zeros and that’s 300 grams per year between two people. Or ~150 g per person per year, not
“~600 g per person per year”.

Yes, that “~600 g’ figure is wrong only by a factor of four, but it’s still sitting there published and uncorrected
in Dietrich’s negligent pay-as-you-publish-whatever-you-like Nutrients “journal”. It’s only ‘peer reviewed”
science, so what does it matter?

Dietrich, your authors’ self-published, fluffy and false “rebuttal” of my correct critique includes my name spelt
as “Roberston” (final paragraph of p. 3 athttp.//www.australianparadox.com/pdf/nutrients-03-00491 -
s003.pdf ).

/s it too much to ask that your reckless journal spell my name correctly while your authors and Editor-in-Chief
blacken it with their clownish rebuttal of my correct critique? http.//www.australianparadox.com

Dietrich, you have the capacity to instruct the editors of your journals to correct obvious errors of fact, and to
remove falsified data from the scientific record. So please don’t show up here pretending you are operating a
responsible journal and generally doing the right thing. Your clownish journal Nutrients is a disgrace.

Dietrich, please correct or retract your “shonky sugar study” - the Australian Paradox paper that would never
have been published in a real journal with real quality control - before it does further damage to Australian
public health.:http.//www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-
20120330-1w3e5.htm/

Readers, please be very critical of me if you think | am being unreasonable.
| “pated o

R

rory robertson former fattie, August 23, 2013 at 1:23 pm

[Dietrich Rordorf, CEO of MPDI replies] | can only say one thing with certainty: your claim of “self-
publication” is wrong. The editorial decision making regarding this article was made by the Editor-in-Chief
of the journal Nutrients based on the comments of two independent expert referees. The identities of the
referees were of course not revealed to the authors (one of which happens to the Guest Editor of the
special issue where the article appears). As the publisher of this journal, we have to rely on the judgments
from the peer-review referees, the Editor-in-Chief and the academic editors.

Dietrich Rordorf, August 23, 2013 at 5:38 pm


http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/about
http://en.wikipedia.org/wiki/Fraud
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/special_issues/carbohydrates
http://www.mdpi.com/2072-6643/3/4/491
http://www.australianparadox.com/pdf/nutrients-03-00491-s003.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/nutrients-03-00491-s003.pdf
http://www.australianparadox.com/
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://gravatar.com/roryrobertsonformerfattie
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61995
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-62006

[RR ff] Again, Dietrich, please do not keep pretending you are operating a responsible journal. If you
were we would not be having this conversation a year and a half after | drew major errors in the
University of Sydney’s Australian Paradox paper to the attention of your authors, editors, editorial
board and publisher.

And what we know “with certainty” about your “peer review” process, Dietrich, is that it was either
non-existent, incompetent or ignored by your lead author operating as “Guest Editor”. We know that
with certainty because of what | explained above. sitting there in your clownish Nutrients journal is
an obviously faulty paper featuring a spectacularly false “finding” - “a consistent and substantial
decline” over the 1980-2010 timeframe - based on a combination of falsified data and confusion
about up versus down in a series of simple charts.

For example, how about this for an eye-popping error, an error self-published and still uncorrected:
“Food industry data indicate that per capita sales of low calorie (non-nutrititively sweetened)
beverages doubled from 1994 to 2006 [correct. from 15L to 30L] while nutritively sweetened
beverages decreased by 10%" [oops, that's a 30% increase, from 351 to 451]? Slide 20
Inhttp://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf

Dietrich, any competent independent review - like this one now - would have noticed those
dominating errors. After all, up versus down - and recognising falsified flat lines - is not rocket
science. Can we agree at least that the authors’ four valid charts - reproduced here

in http.//www.australianparadox.com - all trend up not down in the relevant timeframe? Dietrich,
when | say “valid” | mean “not falsified’.

Dietrich, the University of Sydney paper you published and now are defending is an academic
disgrace, a menace to public health and part of a case-studly in research misconduct. Perhaps it
should be the feature article in the coming ‘Special Issue” on “Misconduct in Scientific Publishing’.
Grant?

In any case, Dietrich, your “shonky sugar study” should be corrected or retracted without further
unreasonable delay. While the faulty paper and its false conclusion are supportive of the authors’
business of stamping particular brands of sugar and sugary treats as Healthy (for up to $6000 a pop
- see Slide 12 in the Canberra link above), I'm not sure that publishing and defending obviously
shonky science for a small fee is good for your publishing business, a business where credibility
eventually matters.

Dietrich, you should know that | am 47 years old and in pretty good health. Some 18 months into this
growing Australian Paradox scandal, | am still warming up. Please just correct or retract the paper,
Dietrich, so we both can move on to other things.

Again, readers, please be very critical of me if you think | have my facts wrong or am being
unreasonable.

rory robertson former fattie

August 23, 2013 at 8:05 pm

[Separate reader responding to Dietrich] We can not simply retract papers based on blog posts.” — | humbly think one
should. Anyone can pinpoint relevant defects on scientific literature, and published studies should be taken down based on
whatever sound evidence, doesnt matter the source. Why, Science is for scientists, not for bureaucrats.

CR
August 26, 2013 at 10:21 pm


http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf
http://www.australianparadox.com/
http://gravatar.com/roryrobertsonformerfattie
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-62012
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/#comment-62109

[New contributor on another aspect of discussion] | am somewhat new to this higher education business and the paper
writing games still mystifies me.l am appalled at the lack of punishments to the offenders of scientific research and
publishing. | will rely on the theory, (put forth by many interrogation schools ) called M.I.S.E. (pronounced mice), which
stands for Money, Ideology, Sex and Ego. Another version uses the acronym M.I.C.E. (the C standing for coercion) and is
usually applied to espionage .

In general, the theory goes, everyone does everything based on one or more of those four things.

Having been around college campuses and viewing the PH.D’s you can pretty much rule out the sex aspect. Which leaves
money, ideology and ego.

The money aspect would be the next item to be ruled out as a physician will make many times more then a college
professor with about the same amount of effort to obtain a Ph.D. As it does to become an MD. But more on the money
aspect later.

People like Diederik Stapel and others mentioned in retraction watch were first driven by Ideology. If someone were to do a
thorough search of his oldest papers would find they were probable produce with good/reliable research with only minor
hedging of the numbers (nothing that would stick out to a peer reviewer). After several papers being published and being
praised for his/her work by peers of like minded ideology, over time his/her papers change, to ego driven. Which is much
more dangerous, as each paper must be bigger, better and bolder. The small fabrication that were present in the first
papers became bigger and bigger, his/her reputation covered up many defects in the research. These people write books,
get recognized and the cycle continues, much the same as a drug addict until it all falls in on them. These, now, well
known researchers, will use young, inexperienced or naive co-authors who fail to detect the inaccuracies or are afraid to
challenge the data collected because of the reputation, (one co-author in a paper mentioned in RW said she didn’t have
access to the data used to write a paper she took credit for when it was first published, in this age of computers, email,
electronic file transfers, how do you not have the data).

The money aspect comes into play by the universities. As colleges are run for the money (sorry if you thought it was for
learning), as much as half of all grant monies go to the universities and the other half actually goes to the research.
Deans/chancellors place a tremendous amount of pressure on the faculty to produce papers, do research and above all
obtain grants, much the same as football/basketball programs are pressured to win.

I am appalled at the lack of punishment handed out by the authorities to the offenders, In the united states the ORI hands
out less than 20 sanctions a year and are so meaningless as to be no deterrent (you can not tell me that there are only a
handful of fraudulent paper writers in the US). Its my understanding that Diederik Stapel worked out a deal to preform a
few hours of community service and a fine. Stapel will make 10 times the amount of his fine, on his new book that he is
probably writing as | type. The Ph.D. Students who wrote their thesis’s on fraudulent data based on Stapel’s work, all get to
keep their doctorate. Some of these people like Stapel resign, only to be hired by other colleges and universities. Very few
are fired.

Universities get to keep all the grant money that were obtained by persons who committed fraud (| have only seen that a
handful of universities have ever had to give back grant monies). The book publishers don’t offer refunds on books written
with faulty/fraudulent data. The magazines that publish these articles don’t refund the subscription money nor the
advertiser money, and what about the people who peer reviewed the papers, they still remain anonymous. Not much seems
to happen to anybody

In the meantime government policies are changed, private company policies and directions are changed, in the medical
field, research is misdirected and countless millions of dollars in public and private monies are wasted because of these
people, and in some cases actually cost people their lives. Other researches should be outraged because these people have
misused/abused grant money, that could have gone to honest researchers. The sad part is that this subject is almost a
taboo subject on campus, but just like cancer if it is not talked about and treated it will not go away and only get worse.

I think RW is doing a fantastic job and should be an encouragement to others to take up the good fight.

T

iz

scott allen
August 22,2013 at 7:23 pm

[RRff] Scott, as an economist, I’m attracted to your M.1.S.E. approach. Yes, incentive structures matter. In the
Australian Paradox scandal discussed above, however, it seems as though a simple lack of competence in data
analysis - including mistaking up for down, and errors in simple calculations - was the main driver of the
problems: http.//www.australianparadox.com



http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61946
http://www.australianparadox.com/

There are, of course, (i) serious financial conflicts of interest, (i) ideological “blinkers” via the low-Gl approach to
nutrition and (iii) major egos involved (after three million pop-sci diet books sold!), so perhaps it was the simple lack
of competence that facilitated the original paper, and now M.I.S.E explains why the under-supervised University of
Sydney authors refuse to retract their nonsense-based paper, or even concede any of the obvious errors, including
the promotion of flat-lining falsified figures as
fact:http.//www.australianparadox.com/pdf/AustParadoxfalsifieddata. pdf

Scott, is it your M.l.S.E catch-all that has forced Dr Michael Spence, the Vice-Chancellor of the University of Sydney,
into the unreasonable and unenviable - reckless? - position of defending an obviously faulty paper - featuring
falsified data and a spectacularly false conclusion - as top-notch “peer reviewed” science? (Sections 8 and 9 in the
Iinitial link above)

Readers, these episodes are hard to forecast. | would have expected the University of Sydney to have been keen to
ensure its science featured only competence and integrity, given it is about to open the $500 million taxpayer-funded
Charles Perkins Centre research into obesity and related maladies:http.//www.smh.com.au/national/university-sets—
up-500m-centre-for-obesity-research-20130724-2qjq8.htm/

But alas. Awkwardly, the University’s highest-profile obesity research and its highest-profile obesity researchers have
put a dark cloud over the new $500m Charles Perkins Centre even before it has opened for business.
[ Shebsd /]

rl
5 -
! ]

rory robertson former fattie

August 22,2013 at 11:42 pm

[A post here on another aspect of the topic was not reproduced.]

A Special Issue? The monster is much bigger than that. The Journal should devote itself entirely to the issue for the
indefinite future.

Brian H
August 23, 2013 at 5:00 am

[New contributor] | would safely say that Rory Robertson has stated one of the most prophetic remarks on the state of
the publishing industry: “when does the inadvertent publication of false information deliberately left uncorrected - to
protect the reputation of one’s journal and that of its editors - become simple fraud?” Sheer brilliance and obvious
insight. When a publisher publically claims to profess a set of standards but then practices an opposite set of
standards (even if it is an isolated case), then this is a form of fraud (sensu lacto). From reams of proof in the
agricultural and plant sciences, | would say that fraud is rife right now. If, in plant science, lower to mid-tier journals
were to have to create an erratum for the errors in their papers, | estimate very roughly that at least 80% of papers
would require an erratum including at least 5 minor errors, but errors nonetheless. At the reality versus practicality
crossroad, no journal or publisher is even going to bother issuing such a high level of errata, unless a claim,
complaint, or request come directly from the authors or from the institute where they work. Very recently, two of my
own Elsevier papers were riddled with errors introduced by the Elsevier proof typesetters in India (ironically called
Thomson Digital). Had | approved the proofs, confiding in the ability of the world’s No. 1 publisher to actually do its
job professionally, then maybe | too would have been the “victim” of an erratum or retraction due to errors introduced
by the publisher. When | issues formal complaints to Elsevier, the main publishing manager in Germany responded by
indicating (paraphrased) that the staff in India was overworked having to pump out more than 5000 proofs a day.
Immediately one gets images of Walmart and Bangladeshi clothes factories where profits and fame are placed above
ethics, values, competency, oversight and publishing integrity. | advocate, without fear, to expose the fraud that Mr.


http://www.australianparadox.com/pdf/AustParadoxfalsifieddata.pdf
http://www.smh.com.au/national/university-sets-up-500m-centre-for-obesity-research-20130724-2qjq8.html
http://www.smh.com.au/national/university-sets-up-500m-centre-for-obesity-research-20130724-2qjq8.html
http://www.australianparadox.com/
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61956
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-61970

Robertson so correctly alludes to, by the publishers. Not by all publishers, and not equally by those that do commit

it. Very often, when making an anonymous complaint about the academic quality of an already published paper,
marketing managers QUICKLY respond, usually within 24-48 hours, silencing the editors, in a desperate attempt at
damage control. However, extremely little is done to actually correct the literature. Imagine, just last week, after
showing clearly plagiarized data in a 2009 journal A by a 2012 journal B, and after contacting the editor about this
overlap (partial) in data, the attitude was to sweep the problem under the carpet, send some long excuse that the
peer review process was thorough and professional and then to leave the academic record corrupted. | should state
that journal A is top tier and journal B is extremely respectable (in the field). This kind of attitude is inexcusable.
When editors-in-chief exhibit such arrogant attitudes towards post-publication peer review, and when their cover-up
is supported by the publisher, how can this not enrage the scientific community and the public? When justice is not
displayed by publishers with regard to their “own crimes”, except to primarily expose the fraud by the authors, then it
is time to impose a new order of justice, one regulated and displayed publically by the scientists. It is very, very rare
to find a retraction notice where the publisher apologizes for its error and pays the price for that error. Enough is
enough of these shenanigans by publishers to cover up their own “fraud”. | suspect that my post will be heavily
moderated and critiqued. But what am | to say when what | say is based on facts? Related to this specific post, it will
be curious to see how Dietrich Rordorf, CEO of MDPI, handles the claims made by Rory Robertson (this case should be
followed by the blogosphere). Finally, | understand, from years of experience, how difficult it is to publish error- and
fraud-free journals. However, when publishers are making profits, and some of them are making 6 or 7 figure profits,
then | state that the scientific community should adopt a zero tolerance policy towards publisher fraud and cover-
ups.

The Hat Tipper
August 24, 2013 at 5:41 pm

The Hat Tipper: never just contact the journal that has the paper that has plagiarized, but also the journal that
has the paper that is plagiarized. In case you didn’t do so, contact journal A, too. They may be a bit more
concerned about others stealing ‘their’ citations.

Marco
August 25,2013 at 2:10 am

[Dietrich Rordorf, CEO of MPDI returns] | am not sure if Dr. Rory Robertson previously submitted a full Comment
on the “Australian Paradox” article to the journal Nutrients. From his message here | understand that he was in
contact with the Editorial Office, the Publisher and the (or some) Editorial Board members of the journal some
one and a half years ago.

We would like to point out the possibility that readers of our journals can prepare complete Comments on
previous articles and submit them via the susy.mdpi.com editorial system. Comments should expose all factual
arguments, and will be sent for editorial review for a possible publication in the journal. The Comments - once
published - will be offered to the academic editors of the journals for their feedback. Based on their feedback,
the Publisher will be able to decide on how to proceed. Usually corrections or retractions result of the initiative
of the academic editors (the Editorial Board members or the Editor-in-Chief), the authors themselves or the
institutes that employ them. However, as Publishers we want to ensure the possibility that readers can publish
comments on previous articles and expose their arguments provided these are reasonable and likely to be
correct.

On a side note | want to mention that MDPI is committed to a philosophy of openness. All commentaries,
retractions and corrections that we published are very easily available from our website (links below). All
academic editors of our journals are listed on the journal websites and clearly identified with full contact
information (e-mail address and telephone numbers given). All authors that publish in our journals are asked to
provide their full contact information, including all co-authors’ e-mail addresses (which are also published on
the papers). Our retractions provide the reason for the retraction and include an apology from the Publisher or
the authors to the readers of the journal. A recent example is http://www.mdpi.com/1996-1944/5/12/2816/.



http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-62041
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-62045
http://www.mdpi.com/1996-1944/5/12/2816/

10
Links:
http://www.mdpi.com/search?article_type=correction

http://www.mdpi.com/search?article_type=article-commentary

http://www.mdpi.com/search?article_type=retraction
nge

b-.d

Dietrich Rordorf

August 25, 2013 at 5:29 am

[RR ff] Thanks, The Hat Tipper, for your supportive post.

Dietrich,

Sorry to be persistent but you and your MDPI journal Nutrients really do struggle with facts. | am neither a PhD nor an MD.
I’m not “Dr. Rory Robertson”.

[ am simply a competent member of the public - an economist - who noticed that pro-sugar campaigners in Australia -
Slide 11 inhttp.//www.australianparadox.com/pdf/225lideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf- with a pro-
sugar business that exists in part to charge food companies up to $6000 a pop to stamp particular sugar and sugary
products as Healthy - Slide 12 - were able to self-publish on the scientific record in 2011 a ridiculously faulty pro-sugar

paper, featuring falsified data, simple mistakes confusing up with down and a spectacularly false conclusion. there is ‘an
inverse relationship” between sugar consumption and obesity (Slides 7, 8 and 13-22).

The University of Sydney authors were able to self-publish that outrageous attempt to exonerate sugar as a key driver of
obesity, Dietrich, because your negligent MDPI journal Nutrients had no competent quality control.

Your authors already had falsely exonerated added sugar as a key driver of type 2 diabetes in their pop-sci diet books, of
which they reportedly have sold over 3 million: http.//www.australianparadox.com/pdf/diabetes.pdf

A self-published pop-sci book. A self-published pay-as-you-publish-whatever-you-like journal article. What’s the
difference? Well the difference is that the latter is supposed to be fact-based, not nonsense based.

Dietrich, over the past 18 months, | have written to your authors. | have written to your editors. | have written to your
board of editors. | have written to your publisher. | have written to the University of Sydney’s senior management. To
several of them, | have written several times. As you saw, I've documented critical errors small and large in my earlier
comments above, and in more detail in http.//www.australianparadox.com

You now say (above), “We would like to point out the possibility that readers of our journals can prepare complete
Comments on previous articles and submit them via the susy.mdpi.com editorial system”.

Dietrich, why would | not assume that is a sham announcement? In my long, tedious experience with MDPI, those managing
your journal Nutrients have been utterly unresponsive to critical facts as plain as the noses on their faces.

Again, your authors, your editors, your board of editors, your publisher - and now you - already know about the problems,
large and small, in the Australian Paradox paper, yet continue to choose to do absolutely nothing to correct the public
record.

Dietrich, there is no need for further formal communications. This is not rocket science. This is incompetent science. This
is self-published science. This is simple stuff that would not have been published if someone competent had merely read
through the University of Sydney’s spectacularly faulty paper - while also checking that the authors’ various charts trended
down as required, not up - before it was self-published in an MDPI journal.

Readers, as you can see in my comments above, | have fully documented (i) a “600 g” error (the correct figure is only 150
g); (i) the authors’ error in claiming a 10% decrease in sales of sugar softdrinks when their chart clearly shows a 30%
INcrease (from 35L to 45L); and (iii) the remarkably flat and obviously falsifed figures in a critical Australian Paradox chart
(Slides 21 and 22 in the Canberra link above).

More broadly, the authors concluded down, despite their five valid (not falsified) indicators of sugar consumption - in their
own published charts (Slides 13-17) - trending up!

Dietrich, your journal claims to have “a zero tolerance policy” towards falsified data - MDPI Publication Ethics
Statement:http.//www.mdpi.com/journal/nutrients/about - yet you and your authors and editors have done nothing to
correct the public record.



http://www.mdpi.com/search?article_type=correction
http://www.mdpi.com/search?article_type=article-commentary
http://www.mdpi.com/search?article_type=retraction
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#comment-62050
http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/diabetes.pdf
http://www.australianparadox.com/
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/about

11
In my opinion, readers, the MDPI journal Nutrients - falsely exonerating sugar as a health hazard, and for a year and a
half refusing to correct the public record - is both an academic disgrace and a menace to public
health:http.//www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-
Iw3e5.html  http.//www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.htm/

Dietrich, now that you personally know the detail of these various major errors, please instruct your negligent Nutrients’
authors and editors to correct or retract MDPI’s “shonky sugar study” without further unreasonable delay.

In an attempt to fast-track what so far has been an unreasonably slow process, Dietrich, here is my proposed draft of what
MDPI’s Publisher Shu-Kun Lin should publish when announcing the retraction.

‘Abstract: It has been brought to our attention by a reader of Nutrients that the conclusion of “a consistent and substantial
decline” in per—capita sugar consumption between 1980 and 2010 in “The Australian Paradox: A Substantial Decline in
Sugars Intake over the Same Timeframe that Overweight and Obesity Have Increased” is based in part on data for 2000-
2003 that was falsified by the Food and Agriculture Organization (FAO). MDPI has a strict “zero tolerance policy” towards
the use of falsified data in our manuscripts, whether the authors were aware of the invalidity of the data or not, Moreover,
there were various other serious errors and misinterpretations that damaged the credibility of the manuscript’s conclusion
of “an inverse relationship” between sugar consumption and obesity. Taking public-health considerations into account -
particularly the growing evidence that excessive sugar consumption is a major contributor to global obesity and type 2
diabetes, together the greatest public-health challenge of our

times: http.//care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full. pdf - the Editorial Team and Publisher have determined
that this manuscript should be retracted. We apologize for any inconvenience this may cause”. (Readers, you can scroll
down to view similar Abstracts: http.//www.mdpi.com/search?article_type=retraction ).

There you go, Dietrich. Such a result would be fair to everyone concerned, even allowing you to hold your head high again
in fora such as these. An added bonus is that you would probably never hear from me again.

Regards,

Rory
[P

a -
G
LLE S iw

rory robertson former fattie
August 26, 2013 at 4:02 am

Bravo, Rory. Although it took courage for the CEO of MDPI to actually come forward and defend his company, it is going to
be extremely difficult now for him (and MDPI) to ignore this public discloure of facts and evidence that you have provided. |
would be surprised if this issue is not resolved within a fortnight. Why not suggest (or impose) a time limit, considering tha
the evidence is so clear, and damning? Facts are, after all, on your side. Wouldn’t it be nice to see the CEOs of Springer,
Elsevier, Taylor and Francis + Informa, Wiley-Blackwell and others to actually join this blog?

JATdS
August 26, 2013 at 6:15 pm

[RR ff] Thanks for your support, JATdS. Actually, it occurred to me overnight that | may have been a bit harsh with MDPI’s
CEO Dietrich Rordorf in our conversation above.

My guess is that Dietrich probably is a hard-working, competent and honourable person. | think he may have been
somewhat shocked to discover, here on Retraction Watch, the extent to which the people he depended on to operate his
Nutrients journal competently - his authors, guest editor, editor-in-chiefs and editorial board - have comprehensively let
him down:http.//www.mdpi.com/journal/nutrients/editors

Now that he personally has a strong appreciation of the problems, JATdS, like you, | will be surprised if Dietrich does not
do what is required to start retrieving MDPI’s reputation for competence and integrity.


http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.smh.com.au/national/health/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html
http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf
http://www.mdpi.com/search?article_type=retraction
http://www.australianparadox.com/
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/#comment-62070
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/#comment-62100
http://www.mdpi.com/journal/nutrients/editors

12
Beyond the retraction | have proposed - my proposed retraction notice for Australian Paradox is in draft form above -
the other obvious thing needed is an industry-wide rule that bans any “Guest Editor” from publishing her/his own work in
the edition they oversee. That seems to have been a key part of the problem in the Australian Paradox scandal.

Finally, I think it would make sense for all independent reviewers to be listed at the bottom of any published manuscript, to
boost the credibility of the “peer review” process. In some cases, simply to provide evidence that there was one! [ wouldn’t
die in a ditch for the end of anonymity for reviewers, but | think it may be a good way forward to help to improve the
quality of the modern scientific record.

As well as being named, | would also want reviewers to be paid for their efforts. The payment necessarily would be
relatively small and somewhat symbolic. Perhaps, readers, Dietrich should front for the cost of a nice bottle (case?) of wine
for every competent reviewer who worked hard during the year to keep him and his business out of the muck?

PR

e
= ekl |

rory robertson former fattie

August 26, 2013 at 7:05 pm

http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-
submissions/?replytocom=61954#respond

Readers, all that and now probably more can be found in the Retraction Watch link, above. If you have a strong view
on this matter — either way - why not make a contribution to the discussion? Certainly, if you think | have made any
major errors or am being unreasonable towards the University of Sydney authors or management - or the journal
Nutrients - in any way, please be very critical of me here and elsewhere.

For the record, the worst that has been said of my analysis in the first year and a half of this episode is that | am long-
winded. Yes, guilty as charged! Perhaps like Mark Twain | should apologise for writing “a long letter” because | didn’t
have time to write a short one.

Regards,

Rory

rory robertson
economist and former-fattie =

Join the push to give all kids a fairer start in life: http://www.australianparadox.com/pdf/Sugary-Drinks-Ban.pdf

Strathburn Cattle Station is a proud partner of YALARI,

Australia's leading provider of quality boarding-school educations for Aboriginal and
Torres Strait Islander teenagers. Check it out at ﬁ
Comments, corrections, questions, compliments, whatever - all welcome


http://www.australianparadox.com/
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/#comment-62101
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#respond
http://retractionwatch.wordpress.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/?replytocom=61954#respond
http://www.australianparadox.com/pdf/Sugary-Drinks-Ban.pdf
http://www.strathburn.com/
http://www.strathburn.com/yalari.php
http://www.strathburn.com/yalari.php

