ABC’S SECRET INVESTIGATION INTO AUSTRALIAN PARADOX MATTERS CONFIRMS SERIOUS SCIENTIFIC FRAUD

Below is an ABC-authorised Extract from the ABC’s secret Investigation Report, dated 13 April 2016. The 15-page report
confirms a serious scientific fraud (featuring the dishonest use of fake data), but it remains suppressed at the insistence
of the University of Sydney’s Professor Jennie Brand-Miller and the Dietitians Association of Australia’s Dr Alan Barclay.

| have spoken with the ABC’s General Counsel. The full Investigation Report may be available in any legal action(s) | bring
against the University of Sydney and/or Australian National University (page 7, below). (I am yet to seek access via FOI.)
My initial letter to the ABC’s legal team, before it authorised public access to the Extract, is reproduced from page 3.

Background: The infamous Australian Paradox paper (2011) claims “a consistent and substantial decline” in consumption
of added sugar (sucrose) over the 1980 to 2010 timeframe. Awkwardly, several of the authors’ own published data series
trend up not down, contradicting their sugar-down-obesity-up “paradox” story. The paper thus relies on an unacceptable
series that was discontinued as unreliable after 1999, and then faked for 2000-2003 (see charts overleaf and on page 5).

Rory Robertson

8 July 2018
Extract from ABC Audience and Consumer Affairs Investigation Report: Lateline story Analysing The
Australian Paradox: experts speak out about the role of sugar in our diets and the ABC News online
report Australion Paradox under fire: Health experts hit out at Sydney Uni sugar study.

2.1.1.1 RR statements

We are satisfied that Rory Robertson represented a principal relevant perspective on the issues
examined in the broadcast. We note that he is a senior economist with one of the country’s leading
banks who is a highly credible and respected data analytics expert. It is our view that his extensive
research on this issue and critical assessment of the Australian Paradox, particularly the data relied
upon by its authors, is based on and substantiated by demonstrable evidence and is compelling.

Audience and Consumer Affairs has confirmed that Loteline met the editorial reguirement for
accuracy by making reasonable efforts to examine and critically assess the research that
underpinned Mr Robertson’s claims, prior to broadcasting them. That research included his email
correspondence with the FAO, where he sought to specifically verify the sources of information
upon which the FAO relied for its sugar series for Australia.

Mr Robertson established that the FAQ's sugar series for Australia relied to a significant degree on
ABS data for several decades until 1998-99, when the ABS discontinued its data collection on the
grounds that it was unreliable. The responsible FAO researcher confirmed in writing to Mr
Robertson that the FAD had used the last available figure of 35.7kg from its 1998-99 sugar series for
Australia and continued to use it for subsequent years. That is, when the ABS stopped counting
sugar after 1998-99, the FAO chose to continue publishing data, reproducing its 1999 figure again for
2000, and then continued publishing new data showing a figure of approximately 3bkg per year.
Audience and Consumer Affairs note that this absence of relevant, reliable data post 1999 appears
to be confirmed in Figure 2 (A) of the Australian Paradox, in the form of the conspicuously flat line
leading to 2003, where the series ends, despite the study spanning to 2010.

Despite the complainant’s claim that Professor Clark’s investigation “presents a comprehensive
rebuttal of these allegations”, we note his acknowledgement that the ABS ceased collecting data
beyond 1999 because of its unreliability and his concern about the Australian Paradox authors’
uncritical assessment “obout the detailed methodology underpinning the FAO data in Figure 2, and
haod “ossumed” that it accounted for total sugar intake from their earlier research leading up to
publication. | indicated that we both needed to check the facts.”

We note the complainant’s reference to Professor Clark’s view that “On balance | believe it was
reasonable for the guthors to have included the FAQ data for these years in Figure 2.”

Audience and Consumer Affairs cannot agree that this statement by Professor Clark confirms the
data is accurate, or that it contradicts the written advice from the FAOQ to Mr Robertson. We are
satisfied the FAO's advice to Mr Robertson that it used a simple algorithm for 1999-2003 that was
based on 1999 data, not on genuine fresh observations of Australian apparent consumption,
supports Mr Robertson’s statements.

We are satisfied that Loteline made reasonable efforts to critically assess Mr Robertson’s
statements, which were clearly attributed to him in the report. The presentation of Mr Robertson’s
statements is in keeping with the Corporation’s editorial standards for accuracy.



APPENDIX:
Australian Paradox: Why is the University of Sydney pretending clearly invalid/unreliable data are reliable?

Australia
L]
50 \W’ Total nuiritve
wweeleners
40
=3 a @& Refined sucrose
{1}
1 —— (Hher sweeteners (e
" B —— high fructiose corn

Lyrup]
1980 1385 1990 1995 2k

Tear

Source: Figure 2A in Australian Paradox http://www.australianparadox.com/pdf/OriginalAustralianParadoxPaper.pdf

Readers, after 1999, after the ABS discontinued its data series as unreliable (and stopped counting), the FAO’s data for
2000-2003 are conspicuously flat and dead-ending, stopping seven years before the end of the 1980-2010 timeframe.
That the 2000-2003 data are made-up/falsified is self-evident to most, but the FAO also provided written confirmation:

FW: quick question on basic australian sugar data Inbox % =
MorenoGarcia, Gladys (ESS) <Gladys MorenoGarcia@fac.org= 211312 +- o
to me, Kari [~
Dear Rory

The “apparent consumption” or better food availability’ can be found under Faostat Food Supply or Food Balance Sheet domains up to year 2007.
Food supply

http:/ffacstat.fao.org/site/345/default. aspx

Food balance sheet

http:/ffacstat.fao.org/site/354/default. aspx

In the case of Australia | have locked at the time series and there is some food of Sugar & syrups nes and Sugar confectionary the biggest amounts
are under Refined Sugar where data is with symbel * but it i1s calculated with following note:

‘talc.on 37 kg.per cap. as per last available off. year level (1999)

The figure for 1999 and for earlier years come from; ABS - APP. CONS. OF FOODSTUFFS.

Regards
Gladys C. Moreno G.
Statistician
C-428
Statistics Division
Food and Agriculture Organization of the United Nations
s E-mail: Gladys.MerenoGarcia@fac.org
& Phone: 00 39 06 57052548
Fax: 00 39 06 57055615
http-/fwww fao. org/economic/statistics

http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf

In 2014, | provided the FAO’s written 2012 confirmation that its 2000-2003 data are made-up/falsified to research-
integrity investigator Professor Robert Clark AO: p. 4 http://www.australianparadox.com/pdf/RRsubmission2inquiry.pdf

Meanwhile, Brand-Miller and Barclay misled Professor Clark, describing their faked 2000-2003 FAO data as “robust and
meaningful”: p. 58 https://ses.library.usyd.edu.au//bitstream/2123/15705/2/australian-paradox-report-redacted.pdf

Professor Clark correctly assessed that “the Australian Paradox authors weren’t sure about the detailed methodology
underpinning the FAO data in Figure 2”, conceding that “we both needed to check the facts” (p. 8). Instead, he and
Deputy Vice-Chancellor (Research) Jill Trewhella suppressed hard facts, by recklessly “disappearing” key evidence (p. 21):

Statements made by the Complainant alleging that the United Nations FAQ has falsified data
are serious, and do not appear to be based on detalled evidence or inquiry (see analysis of
Only thus was the University of Sydney able to keep pretending that clearly faked/unreliable data are acceptable/reliable.


http://www.australianparadox.com/pdf/OriginalAustralianParadoxPaper.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/RRsubmission2inquiry.pdf
https://ses.library.usyd.edu.au/bitstream/2123/15705/2/australian-paradox-report-redacted.pdf

Rory Robertson
25 June 2018

Letter to ABC lawyer re concerns about ABC’s 2016 Australian Paradox Investigation Report online
Dear Xxxxx,

Thanks for your note explaining that - from the ABC's perspective - the publication of the ABC Audience and Consumer
Affairs [A&CA] Investigation Report into the Lateline story Analysing the Australian Paradox: experts speak out about
the role of sugar in our diets on my website - http://www.australianparadox.com/pdf/ABC-investigation-
AustralianParadox.pdf - is not ideal.

| agree. | think key ABC documents on public health and integrity matters should be published on the ABC’s own website.

| used the weekend to properly ponder and write my response. | want to be reasonable, given that | claim my opponents
in the Australian Paradox dispute have been unreasonable, indeed reckless in promoting a serious scientific fraud.

In your note, you argue that | should suppress the document now and forever. | do not agree. That would not be in the
public interest. A key issue here is that University of Sydney Professor Jennie Brand-Miller and Dr Alan Barclay tried their
luck with a series of false claims and caused the Investigation Report to be produced by the ABC at great public expense.

In my opinion, taxpayers should get to see what they paid for, particularly given that the Investigation Report confirms
what | consider to be a serious scientific fraud at the highest levels of Australian nutrition-and-health science.

At least until you provide me with further information (my request is below), | am comfortable with the Investigation
Report on my website because the A&CA investigation was to a large extent an investigation into the veracity of my well-
documented critique of the 2011 Australian Paradox paper. My name is specifically mentioned in the Investigation Report
more than a dozen times, including in the section headed "2.1.1.1 RR Statements". That section includes the following:

We are satisfied that Rory Robertson represented a principal relevant perspective on the issues examined in the

broadcast. We note that he is a senior economist...who is a highly credible and respected data analytics expert. It is our
view that his extensive research on this issue and critical assessment of the Australian Paradox, particularly the data relied
upon by its authors, is based on and substantiated by demonstrable evidence and is compelling.

...[highly relevant] research included his email correspondence with the FAO [Food and Agriculture Organization], where
he sought to specifically verify the sources of information upon which the FAO relied for its sugar series in Australia.

Mr Robertson established that the FAO's sugar series for Australia relied to a significant degree on ABS [Australian Bureau
of Statistics] data for several decades until 1998-99, when the ABS discontinued its data collection on the grounds that it
was unreliable. The responsible FAO researcher confirmed in writing to Mr Robertson that the FAO had used the last
available figure of 35.7kg [try 37] from its 1998-99 sugar series for Australia and continued to use it for subsequent years.

Audience and Consumer affairs cannot agree that [University of NSW research-integrity investigator Professor Robert
Clark AQ] confirms the [FAO series for 1999-2003] is accurate, or that [his assessment - given his earlier published
confusion about exactly how FAO data are produced] contradicts the written advice from the FAO to Mr Robertson. We
are satisfied the FAO's advice to Mr Robertson that it used a simple algorithm for 1999-2003 that was based on 1999
data, not on genuine fresh observations of Australian apparent consumption, supports Mr Robertson's statements.

Xxxxx, that conclusion - "We are satisfied the FAO's advice to Mr Robertson that it used a simple algorithm for 1999-
2003 that was based on 1999 data, not on genuine fresh observations of Australian apparent consumption, supports
Mr Robertson's statements" - is a profoundly important finding for Group-of-Eight-university science and public health.

So, if pressed to remove the A&CA Investigation Report from my website, | would probably appeal to ABC Managing
Director Michelle Guthrie, requesting that the ABC publish the document on its own website.

For now, being the ABC's lawyer in this matter, please can you provide me with some clarity, by writing to me citing any
particular laws, if any, you think | may have broken, and detailing any potential penalties to which | may be exposed.


http://www.australianparadox.com/pdf/ABC-investigation-AustralianParadox.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/ABC-investigation-AustralianParadox.pdf

| will use the rest of the space available below to explain the background and significance of the 2016 Investigation
Report. This may become important in my defence were there to be any future legal action against me in this matter.

Notably, much of the material below is covered in the Five-year update on the University of Sydney’s Australian Paradox
fraud, and associated harm to public health that | provided to the Academic Board of the University of Sydney in
February 2017: http://www.australianparadox.com/pdf/RRLetterSpenceMay2017.pdf

Why it Matters: Background and significance of the ABC’s 2016 Investigation Report

1. Public health

The ABC's excellent journalists and A&CA staff have confirmed my claim that the University of Sydney’s 2011 pro-sugar
Australian Paradox paper is an academic disgrace and a menace to public health, the latter because it tends to divert
much-needed public attention from added sugar as a key driver of obesity, type 2 diabetes, heart disease and stroke.

The University of Sydney is falsely exonerating modern doses of sugar and sugary drinks as harmless, while people are
dying: http://www.abc.net.au/news/2016-02-12/scullion-says-sugar-is-killing-remote-communities/7162974

Given that ongoing harm to public health, there is a clear precedent for the ABC to publish: in 2014, citing potential harm
to public health, it published the A&CA Investigation Report into ABC TV Catalyst's "Heart of the Matter" programs:
http://about.abc.net.au/wp-content/uploads/2014/05/Catalyst-Heart-of-the-Matter-ACA-Investigation-Report.pdf

2. Background and significance

In response to Lateline's Australian Paradox program - presented by journalist Emma Alberici on ABC TV:
http://www.abc.net.au/lateline/health-experts-continue-to-dispute-sydney-uni/7324520 - University of Sydney Charles
Perkins Centre Professor Jennie Brand-Miller (and co-author Dr Alan Barclay?) wrote a 36-page letter of complaint to
the ABC claiming a range of serious factual errors.

The importance of the A&CA Investigation Report (2016) is that it confirms in detail that everything Emma Alberici and |
claimed - and Professor Marion Nestle and other non-University of Sydney experts claimed - on the Lateline program in
2016 is factually correct (a.k.a. "accurate and impartial according to the recognised standards of objective journalism").

The Investigation Report also confirmed the similar claims that Wendy Carlisle and | made in the earlier, 2014,
Background Briefing program: http://www.abc.net.au/radionational/programs/backgroundbriefing/2014-02-09/5239418

Regarding the epic Australian Paradox fraud:

# the Investigation Report confirms that Brand-Miller and Barclay have, for over six years, been recklessly exaggerating
their evidence that modern doses of added sugar are not a key driver of Australia's obesity and type 2 diabetes crises;

# the Investigation Report specifically confirms my claim that Brand-Miller and Barclay confused a 30% increase in sugary
softdrink sales between 1994 and 2006 with a 10% decline (pp. 8-10) and that several of Brand-Miller and Barclay's own
published charts - each trending up not down - clearly contradict their main 2011 conclusion of a "consistent and
substantial decline" in sugar consumption over the 1980 to 2010 timeframe (see Charts 1-3, overleaf);

# as detailed above, the Investigation Report specifically assesses my claim that Brand-Miller and Barclay are using
faked/unreliable (scientifically unacceptable) data, to be well-based (see Chart 4 below; pp. 5-7 & 12-13 A&CA Report);

# as noted, the Investigation Report specifically confirms the relevance of my detailed email interaction with the FAO in
2012; that is, before | went public with my concerns about the veracity of Brand-Miller and Barclay's preferred data series
that conspicuously dead-ends in 2003 (seven years short of the relevant 2010 endpoint!), the FAO specifically confirmed
to me that its sugar series for the 2000-2003 period is based on a single data point (37kg in 1999) from the ABS series
that was discontinued as unreliable after 1998-99: http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf ;
http://www.australianparadox.com/pdf/New-nonsense-based-sugarreport.pdf (Again, please see Chart 4, below).

Of course, Brand-Miller and Barclay had known for years about those catastrophic problems with their 2011 paper:
https://www.smh.com.au/business/economist-v-nutritionists-big-sugar-and-low-gi-brigade-lose-20120307-1uj6u.html ;
https://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html.



http://www.australianparadox.com/pdf/RRLetterSpenceMay2017.pdf
http://www.abc.net.au/news/2016-02-12/scullion-says-sugar-is-killing-remote-communities/7162974
http://about.abc.net.au/wp-content/uploads/2014/05/Catalyst-Heart-of-the-Matter-ACA-Investigation-Report.pdf
http://www.abc.net.au/lateline/health-experts-continue-to-dispute-sydney-uni/7324520
http://www.abc.net.au/radionational/programs/backgroundbriefing/2014-02-09/5239418
http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/New-nonsense-based-sugarreport.pdf
https://www.smh.com.au/business/economist-v-nutritionists-big-sugar-and-low-gi-brigade-lose-20120307-1uj6u.html
https://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html

Charles Perkins Centre’s published evidence of “consistent and substantial decline” in sugar consumption, 1980-2010

Chart 1: Australian sugary drink sales (litres per person per year)
L1

L ]
A ——— Al partritively
L]

swveetened beverages

T}
;:. AN ppom-matriticely
T 20 sweetened beverages
10
o
1994 1447 O 23 200
Weai

Chart 2: National Dietary Surveys — Children (grams per child per day)

TOTALSUGARS (ADDED & NATURALLY SUGARY PRODUCTS
QCCURING)
200 0

180

25 .
160 ./‘\. —— By
140 H @ —tops 0 ®

120 /\\"' . e Gitls

w100 Gilrks w15 ®
80 1m
B0
40 5
F1i]
] L]
1985 1095 2007 1985 1005 1007
Wear War
CONFECTIONERY NON-ALCOHOLIC BEVERAGES
1800
30
1600
15 ® . oy 1400 & Boys
1200
0 e (i3
e a5 1000
w15 [ ] [ 800
10 600
400 .
5 200
0 [
1985 1995 2007 14985 19495 2007
Vel Wear

Source: http://www.australianparadox.com/pdf/OriginalAustralianParadoxPaper.pdf

Chart 3: Australian sugar availability (kg per person per year)
75.0
FO.0
65.0
60.0 -
55.0
50.0 - . — Tt yAl
45.0
40.0 +
35.0
30.0 +
25.0 +
20.0 +
15.0
10.0
5.0 +

0.0
,\o,\m,\u;\bq‘b@&@##@ LT I o
R AN S i i @q"’ & GG ) 0@

Source: http://www.australianparadox.com/pdf/nutrients-03-00491-s003.pdf



http://www.australianparadox.com/pdf/OriginalAustralianParadoxPaper.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/nutrients-03-00491-s003.pdf

Chart 4: FAO data faked, flat-lining and dead-ending 2000-2003, after ABS discontinued as unreliable

Australia
L]
5i) \-W Total nutritive
sweeleners
40
T e & Refined sucrose
1]
1 —— (Hher sweeteners (e
0 —— e high fructose corn

Syrup
1980 1985 1990 1995 200

Tear

Source: Figure 2 in http://www.australianparadox.com/pdf/OriginalAustralianParadoxPaper.pdf

So too, University of Sydney Deputy Vice-Chancellor (Research) Jill Trewhella and her hand-picked investigator Professor
Robert Clark AO also were advised that the key 2000-2003 data had been faked, before they conducted their Australian
Paradox research-integrity Inquiry in 2014: http://www.australianparadox.com/pdf/RRsubmission2inquiry.pdf ;
http://www.australianparadox.com/pdf/LettersProfTrewhella.pdf

Amazingly, the University of Sydney's research-integrity Initial Inquiry Report in 2014 disingenuously "disappeared"
the fact that the FAO's data for 2000-2003 are faked/made-up/unreliable. That is, the University of Sydney simply
"disappeared" my seven-letter interaction with the FAO, by claiming ridiculously that my observation that the FAO’s
conspicuously flat, dead-ending series for the 2000-2003 period is scientifically unacceptable - based on the FAO's own
confirmation of that fact in response to my emailed inquiry - does not "appear to be based on detailed evidence or
inquiry": pp. 34-35 http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf

Clearly, University of Sydney Deputy Vice-Chancellor (Research) Jill Trewhella and her hand-picked investigator Professor
Robert Clark AO either incompetently or dishonestly "disappeared" key evidence that should have featured in their highly
flawed 2014 Initial Inquiry Report: http://www.australianparadox.com/pdf/Letter-Academic-Board-Inquiry-Report.pdf

Another senior figure long "in the know" about Brand-Miller and Barclay dishonestly promoting conspicuously flat-lining,
made-up, dead-ending data as valid and reliable is the Academic Director of the Charles Perkins Centre, Professor
Stephen Simpson. | know he knows the FAO data are faked/invalid because | told him in 2013, at Obesity Australia's
summit at the Australian National University: http://www.australianparadox.com/pdf/LettersCPCProfSimpson.pdf

What | do not know is why Professor Simpson and Professor Stewart Truswell — the main scientific author of NHMRC's
Australian Dietary Guidelines - were so silly as to help Brand-Miller and Barclay publish unreliable sugar data in the
American Journal of Clinical Nutrition (AJCN) in 2017, formally putting their names on the epic Australian Paradox fraud:
p. 6 http://www.australianparadox.com/pdf/USyd-Misconduct-in-ANU-PhD.pdf ; https://youtu.be/acXICYKEzy4?t=4827

The “big picture” here is that University of Sydney Vice-Chancellor Michael Spence has overseen the six-plus years of
serious research misconduct documented above. The significance of the ABC’s Investigation Report is that despite our
elite Australian Group of Eight universities promising taxpayers, staff, fee-paying students and global consumers of
university research a unique devotion to "excellence" in research - and the University of Sydney enjoying ~$400m gifted
to it by taxpayers each year on that basis — the evidence is that neither distinguished University of Sydney scientists nor
highly paid management provide competent, trustworthy quality control when it matters: p. 79
http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf

3. Brand-Miller and Barclay's response to the ABC’s 2016 Investigation Report

All up, the ABC’s 15-page Investigation Report highlighted to Professor Brand-Miller and Dr Barclay on 14 September
2016 that many of their Australian Paradox claims are false and/or misleading. Critically, the Report advised them that
their preferred sugar series was - as | had claimed - discontinued as unreliable by the ABS after 1998-99 and then faked
by the FAO for 2000-2003 as a conspicuously flat, dead-ending line segment. (Of course, they had known that for years.)

So what happened after the ABC in 2016 formally advised Brand-Miller and Barclay that their preferred FAO data series -
on which their entire story relies — had been unambiguously confirmed as faked/made-up /scientifically invalid?


http://www.australianparadox.com/pdf/OriginalAustralianParadoxPaper.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/RRsubmission2inquiry.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/LettersProfTrewhella.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/Letter-Academic-Board-Inquiry-Report.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/LettersCPCProfSimpson.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/USyd-Misconduct-in-ANU-PhD.pdf
https://youtu.be/acXICYKEzy4?t=4827
http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf

Well, treating ABC journalists - and the ABC as an institution - with absolute contempt, they did not skip a beat. They
pretended nothing just happened. They kept on pretending that everything is fine. Along the way, they tried to suppress
the Investigation Report so they could keep pretending that their extraordinarily faulty 2011 paper is basically flawless.

The aim of their game remains to avoid the formal retraction of their 2011 Australian Paradox paper. As you may
know, formal retraction is the standard scientific response to extraordinarily faulty papers, especially those known to rely
on falsified (a.k.a. scientifically unacceptable) data. There were over 1000 formal retractions in 2017 alone:
https://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/51195/title/Top-10-Retractions-of-2017/

Amazingly, instead of formally retracting their profoundly faulty paper, Brand-Miller and Barclay “doubled down”, by
publishing a new Australian Paradox paper pretending there are no problems. In 2017 - despite research-integrity
investigator, University of NSW Professor Robert Clark AQ's main Initial Inquiry Report recommendation in 2014 being for
them to write a new paper that "specifically addresses and clarifies the key factual issues” | had highlighted in their 2011
Australian Paradox paper (including their use of conspicuously flat, scientifically invalid data) - they dishonestly kept on
pretending that everything is just fine: p. 6 http://www.australianparadox.com/pdf/USyd-Misconduct-in-ANU-PhD.pdf

Outrageously, after duping Professor Robert Clark AO in 2014 with the story that flat-lining FAO data for 2000-2003 are
“robust and meaningful”, Professor Brand-Miller was at it again earlier this month, misleading scientists on the veracity of
her unreliable Australian Paradox data, at a major British Medical Journal/Swiss Re diet-and-health conference in Zurich,
Switzerland:1:20:27 https://youtu.be/acXICYKEzy4?t=4827 ; http://institute.swissre.com/events/food for thought bmj.html

4, Evidence of defamation

As documented on page one of this letter, the ABC’s Investigation Report confirms the assessment that | am a diligent,
determined whistle-blower who has been very careful with his facts in an effort to improve public health. The A&CA’s
independent assessment confirms that my claims about Brand-Miller and Barclay promoting - and their management
supporting - a serious scientific fraud driven by simple errors and unreliable data (faked for 2000-2003), are well-based.

Further, the ABC's Investigation Report confirms as false the claim by Australian National University (ANU) academic Dr
Jacqui Hoepner - in her faulty 2017 PhD thesis on "research silencing" - that | have been mindlessly attacking Brand-Miller
and Barclay because of "moral objections", without any evidence that their Australian Paradox research is "invalid or
deficient in some demonstrable way": http://www.australianparadox.com/pdf/USyd-Misconduct-in-ANU-PhD.pdf

Unfortunately, Dr Hoepner was too overwhelmed by Brand-Miller and Barclay's dishonest sad stories to bother to
properly check the publicly available facts in the Australian Paradox dispute. She prioritised her career over mine,
ignoring the available information to defame me as an unethical "research silencer" who is a menace to science.

Yet when | provided Dr Hoepner with clear evidence that Brand-Miller and Barclay are dishonestly promoting fake and
unreliable (scientifically invalid) data as valid and reliable (see the Tweet on page 1 of the link above), Dr Hoepner simply
“blocked” me on Twitter, unethically refusing to correct the blatantly false information she put on the public record.

Much of what Professor Brand-Miller and Dr Barclay convinced Dr Hoepner to publish in her PhD thesis on "research
silencing" is blatantly untrue. Since Dr Hoepner didn't bother to check key facts, Brand-Miller and Barclay readily duped
her with their disingenuous false claim that my objections to their Australian Paradox research amount to nothing more
than "a couple of misprints" (p. 12 in previous link).

It gets worse: For the record, | did not bribe University of Sydney Vice-Chancellor Michael Spence, as alleged by Brand-
Miller and Dr Barclay in Dr Hoepner's PhD thesis (see p. 1 in previous link; the receipt for my $10,000 donation is on p.4).

NB: The faulty, lightweight ANU PhD thesis is reproduced in full at http://www.australianparadox.com/pdf/2017-ANU-
PhD-on-Research-Silencing.pdf And Dr Hoepner's podcast series on "research silencing” is available here:
https://itunes.apple.com/au/podcast/you-need-to-shut-up/id1367884727?mt=2

Xxxxx, the ABC’s Investigation Report - which as you saw above confirms that Brand-Miller and Barclay are knowingly
promoting fake/unreliable data as valid/reliable - will be a critical document in any defamation action | bring against the
Charles Perkins Centre "scientists", the University of Sydney and/or the Australian National University.


https://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/51195/title/Top-10-Retractions-of-2017/
http://www.australianparadox.com/pdf/USyd-Misconduct-in-ANU-PhD.pdf
https://youtu.be/acXICYKEzy4?t=4827
http://institute.swissre.com/events/food_for_thought_bmj.html
http://www.australianparadox.com/pdf/USyd-Misconduct-in-ANU-PhD.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/2017-ANU-PhD-on-Research-Silencing.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/2017-ANU-PhD-on-Research-Silencing.pdf
https://itunes.apple.com/au/podcast/you-need-to-shut-up/id1367884727?mt=2

Other key documents - beyond the ABC’s Lateline and Background Briefing programs, and the various documents in my
links above - might include: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1471-2458-13-668 ;
https://www.smh.com.au/healthcare/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html ;
https://www.smh.com.au/healthcare/australian-paradox-author-admits-sugar-data-might-be-flawed-20140209-
329h1.html ; https://www.foodpolitics.com/2016/03/sugar-in-australia-its-better-for-you/ and
http://www.australianparadox.com/pdf/RR-response-to-inquiry-report.pdf

5. Concluding remarks

The ABC's Investigation Report (2016) confirms Australian Paradox (2011) authors Professor Brand-Miller and Dr Barclay
are wilfully exaggerating their evidence that modern doses of added sugar - including via sugary drinks - are not a key
driver of our obesity and type 2 diabetes crises. While the Charles Perkins Centre's scientists falsely exonerate sugar as
harmless, people are dying, especially people who live in the sorts of remote inland places that Charlie Perkins lived as a
boy: http://www.abc.net.au/news/2016-02-12/scullion-says-sugar-is-killing-remote-communities/7162974

As the public-health debate on the costs/benefits of a “sugar tax” warmed up in 2018, the Charles Perkins Centre duped
high-profile commentator Piers Akerman and the Menzies Research Centre into believing the infamous Australian
Paradox story is not based on shonky data: http://www.australianparadox.com/pdf/australian-sugar-tax-debate.pdf
Despite all that, in May 2018 we got this: https://www.science.org.au/fellowship/fellows/professor-jennie-brand-miller

Regardless, with the help of excellent ABC journalists, A&CA staff and many others, the Australian Paradox scandal has
become what may now be the best-documented case of serious scientific fraud in Australian Group of Eight university
history: pp. 18, 28, 53, 64 and 79 http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf

In my opinion, the ABC should not try to suppress the profoundly important Investigation Report that Brand-Miller and
Barclay forced the ABC to produce at great public expense. It is in the community's interest to be able to see clearly —via
the would-be-secret ABC document - that taxpayer-funded University of Sydney's scientists and Charles Perkins Centre
management are misleading the public with their false exoneration of modern doses of added sugar as harmless, via the
deliberate promotion of faked, unreliable and scientifically unacceptable sugar data as valid and reliable (see Chart 4).

Finally, Xxxxx, again, please write to me citing any particular laws, if any, you think | may have broken, and the relevant
potential penalties. Also, please can you provide me with ABC Managing Director Michelle Guthrie’s email address?

Best wishes,
Rory

rory robertson

Master of Economics (Australian National University):
p. 13 http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf

Much of the high-profile opposition to proposed sugar tax in Australia is based on the Australian Paradox sugar-and-obesity
fraud: http://www.australianparadox.com/pdf/australian-sugar-tax-debate.pdf

During National Diabetes Week, | wrote to the Department of Health about "The scandalous mistreatment of Australians with type
2 diabetes (T2D)": http://www.australianparadox.com/pdf/Expanded-Letter-HealthDept-type2diabetes.pdf

Here's the diet advised by Dr Peter Brukner, recently the Australian cricket team's doctor: http://www.peterbrukner.com/wp-
content/uploads/2014/08/All-you-need-to-know-about-LCHF1.pdf ; http://www.abc.net.au/catalyst/lowcarb/

A life in our times: Vale Alexander “Sandy” Robertson (1933-2015): http://www.australianparadox.com/pdf/AlecRobertson-
born2oct33.pdf

Comments, criticisms, questions, compliments, whatever welcome at strathburnstation@gmail.com

Strathburn Cattle Station is a proud partner of YALARI,
Australia's leading provider of quality boarding-school educations for Aboriginal and
Torres Strait Islander teenagers. Check it out at



https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1471-2458-13-668
https://www.smh.com.au/healthcare/research-causes-stir-over-sugars-role-in-obesity-20120330-1w3e5.html
https://www.smh.com.au/healthcare/australian-paradox-author-admits-sugar-data-might-be-flawed-20140209-329h1.html
https://www.smh.com.au/healthcare/australian-paradox-author-admits-sugar-data-might-be-flawed-20140209-329h1.html
https://www.foodpolitics.com/2016/03/sugar-in-australia-its-better-for-you/
http://www.australianparadox.com/pdf/RR-response-to-inquiry-report.pdf
http://www.abc.net.au/news/2016-02-12/scullion-says-sugar-is-killing-remote-communities/7162974
http://www.australianparadox.com/pdf/australian-sugar-tax-debate.pdf
https://www.science.org.au/fellowship/fellows/professor-jennie-brand-miller
http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/Big-5-year-update-Feb-2017.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/australian-sugar-tax-debate.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/Expanded-Letter-HealthDept-type2diabetes.pdf
http://www.peterbrukner.com/wp-content/uploads/2014/08/All-you-need-to-know-about-LCHF1.pdf
http://www.peterbrukner.com/wp-content/uploads/2014/08/All-you-need-to-know-about-LCHF1.pdf
http://www.abc.net.au/catalyst/lowcarb/
http://www.australianparadox.com/pdf/AlecRobertson-born2oct33.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/AlecRobertson-born2oct33.pdf
mailto:strathburnstation@gmail.com
http://www.strathburn.com/
http://www.strathburn.com/yalari.php

