
DRAFT: Update on the University of Sydney’s slowly inflating Australian Paradox scandal 

CPC’s disingenuous response to ABC’s shredding of Australian Paradox “finding” 
By Rory Robertson,  

23 February 2014 

In the wake of ABC Radio National’s Background Briefing report (link below) and the authors' response (ditto), I offer 

the following observations to assist investigators assessing the competence and integrity of the University of Sydney's 

Australian Paradox research. 

I think most people who have listened to (or read) ABC investigator Wendy Carlisle's report will agree that she 

comprehensively shredded the credibility of the influential Australian Paradox paper: 

http://www.abc.net.au/radionational/programs/backgroundbriefing/2014-02-09/5239418  

Clearly, the research quality-control process in this case was a catastrophic failure: the extraordinarily faulty paper is so 

dominated by serious flaws that its main "finding" - "an inverse relationship" between sugar consumption and obesity - 

cannot be trusted. Indeed, the ABC confirmed the paper to be a menace to public health. Accordingly, the scientific 

record should be corrected - with the deeply flawed paper and its invalid finding retracted - in the usual way: 

http://retractionwatch.com/   

To assist that process, in the final section, below, I present a draft Retraction Notice. Disturbingly, retraction is not 

what has happened; instead, the authors responded in a way that further darkened the cloud surrounding the integrity 

of research promoted by scientists at the University of Sydney’s fledging $500 million Charles Perkins Centre (CPC). 

For a growing number of objective observers, the “Australian Paradox” has morphed into a puzzling scandal about how 

an extraordinarily faulty high-profile paper came to be both “peer reviewed” and (still) published! And what are we to 

make of Professor Jennie Brand-Miller’s recklessly false defence on national radio: "Yes, I'll just correct you there. My 

paper has not been criticised by any scientist"? (Minute 23:00, and Section 3 below).  

Apologies for the length of this piece but these are serious matters, matters currently the focus of a formal research-

misconduct inquiry: http://www.australianparadox.com/pdf/AFR-report-investigation.pdf  

To assist investigators, my approach below has been to document carefully each observation along the way. 

1. CPC PRETENDS ABC’S STAKE THROUGH HEART OF CLOWNISH AUSTRALIAN PARADOX PAPER IS BARELY A SCRATCH 

Instead of formally retracting their faulty "finding", the authors - Charles Perkins Centre (CPC) Professor Jennie Brand-

Miller (JBM) and her Glycemic Index Foundation (GIF) co-author Dr Alan Barclay (AWB) – chose to correct several 

problems, after two years, and present their corrections as minor textual matters, in the process of pretending that the 

scathing Background Briefing report had exposed no problems of substance, nothing beyond the trivial: 

"Abstract: We have found three inadvertent errors in our paper published in Nutrients [1]. [a] On page 498, text line 8, 

the words in brackets “~600 g per person per year, Figure 6” should be amended to “~600 g per person, Figure 6”. [b] 

On page 500, text line 17, some words were missing. The amended sentence reads “Food industry data indicate that per 

capita sales of low calorie (non-nutritively sweetened) beverages doubled from 1994 to 2006 while MARKET SHARE of 

nutritively sweetened beverages decreased by 10% points.”  [c] On page 502, line 2, the words “increasing by 300%” 

should be amended to “increasing 3-fold”. [d] These changes have no material impact on the conclusions of our paper. 

We apologize to our readers": http://www.mdpi.com/2072-6643/6/2/663 (My listing and bolding) 

Yes, in a formal scientific journal, JBM and AWB put on their best straight faces and adopted the clownish "[It's] just 

a scratch...just a flesh wound!" approach made famous by Monty Python's "The Black Knight": 

https://www.youtube.com/watch?v=zKhEw7nD9C4  

Keep that word "inadvertent" in mind for when we get to the "Australian Blue Kangaroo" fiasco later on. For now, 

however, let's benchmark the authors’ "Corrections" against the Q&A in my correct critique that prompted them: 

http://www.australianparadox.com/pdf/quickquizresearch.pdf  

http://www.abc.net.au/radionational/programs/backgroundbriefing/2014-02-09/5239418
http://retractionwatch.com/
http://www.australianparadox.com/pdf/AFR-report-investigation.pdf
http://www.mdpi.com/2072-6643/6/2/663
https://www.youtube.com/watch?v=zKhEw7nD9C4
http://www.australianparadox.com/pdf/quickquizresearch.pdf


2 
 

[a] The correction should have been to “~150g per person per year”. JBM and AWB's "correction" to "~600 g per 

person" is inappropriate. Obviously, "per person per year" is the only relevant benchmark. The authors failed to note 

that they had mistakenly exaggerated their claimed (tiny) decline in sugar intake by a factor of four. 

Once that largely meaningless "~600 g per person" figure is put into its proper "per person per year" context - in my 

Figure 6a, below - the underlying situation is revealed as a flattish line running along the X-axis near zero kg per 

person per year! (Please double-check my simple calculations, if you are unconvinced.) 

 
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf 

Disturbingly, AWB and JBM again went out of their way to avoid the obvious conclusion: the amounts of sugar shown in 

the brief period spanned by their Figure 6 are trivial in the general scheme of things (Figure 6a). Again, they provide no 

evidence of a "consistent and substantial decline" in sugar consumption per person between 1980 and 2010.  

 [b] The appropriate correction is "Food industry data indicate that per capita sales of low calorie (non-nutritively 

sweetened) [no-sugar] beverages doubled from 1994 to 2006 [yes, from 15L to 30L] while nutritively [sugar] sweetened 

beverages increased by 30% [from 35L to 45L]. Again, JBM and AWB went out of their way to avoid any explicit 

acknowledgement of the critical fact that sugary softdrink sales increased by 30% between 1994 and 2006.  

Readers, why does the Charles Perkins Centre allow its scientists to keep operating without proper supervision? 

http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf 

http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf


3 
 

The new reference to "market share" is inappropriate – not to say “slippery” - because market share is irrelevant; it is a 

furphy. Again, the relevant benchmark here is sugary drink sales per person per year, not changes in market shares of 

no-added-sugar diet drinks and bottled water. (Also, see Section 4, below.) 

Importantly, before increasing by 30% per person per year between 1994 and 2006 (Figure 2), sales of sugary 

softdrinks would have increased by something similarly chunky over the previous 14 years, 1980 to 1994. Clearly, 

sales of sugary softdrinks per person per year would have increased by something like 50-100% over the relevant 

1980 to 2010 timeframe. Yes, sugar consumption via sugary drinks increased massively between 1980 and 2010. 

In my opinion, the authors - while under journalistic scrutiny - just put themselves on rather thin ice, by again cleverly 

avoiding the long-required and long-overdue acknowledgement that their sugary softdrink "line of evidence" does not 

support - indeed, it contradicts - their claim of "a consistent and substantial decline" between 1980 and 2010. (Do 

others agree that “disingenuous” is the appropriate word?) 

[c] Yes, a conspicuous minor error. Importantly, where were the multiple peer-reviewers that the University of 

Sydney's senior management claims were doing world-best-practice quality control? (Q&A 1 in my CPC Quick quiz.) 

[d] Amusingly, after two years, JBM and AWB felt the sudden need to "correct" as minor textual problems the matters 

highlighted in Q&A 2-4 in my CPC Quick quiz. Disturbingly, they chose not to correct - nor even mention - the 

dominating problems exposed to the world by Wendy Carlisle and Background Briefing, the dominating problems that 

wholly invalidate the Australian Paradox "finding" - highlighted in my Q&A 4, 5, 6 and 8.  

JBM and AWB's outrageous response to Background Briefing's comprehensive shredding of the credibility of their 

Australian Paradox “finding” has been to pretend that nothing happened: "no material impact on the conclusions of 

our paper". Yes, “it’s just a scratch! Not even a flesh wound"! Stop it, Black Knight. My sides ache. 

Readers, how serious a problem is it that JBM and AWB are pretending that nothing just happened? Well, awkwardly 

for them, there no longer is any hiding from the fact that JBM's understanding of the ABS and FAO datasets - the 

former discontinued as unreliable, the latter simply a made-up flat line - was flimsy at best (minutes 23-25). 

Importantly, it turns out, according to JBM, that JBM and AWB incorrectly "assumed" (on the basis of nothing) that 

their remarkably flat FAO series had been sourced from “the International Sugar Organization”. Alas, no. The critical 

FAO series for the 2000s is just a made-up – falsified - flat line: (Slides 21 and 22) 

http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf  

Instead of noticing - and then discussing - the remarkably flat line-segment in their preferred chart, JBM and AWB 

simply declared a “paradox”! As I said in the Background Briefing report, "Scientific observations of animals, humans 

and plants don't happen to be flat lines. If you see a flat line, that is a red flag that something is wrong": 

http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf  

In their third round of clever "Corrections” – after those on 9 August 2011 and 12 February 2014, if it comes before the 

paper’s overdue retraction - JBM and AWB will need to formally document their previously undisclosed faulty 

"assumptions". And then they’ll need to explain how, miraculously, their Australian Paradox "finding" is valid despite it 

explicitly relying on falsified/invalid data that competent analysts would not consider credible, to put it mildly.  

2. STOCKTAKE: WHAT TO MAKE OF CPC’S FORMAL AUSTRALIAN PARADOX CORRECTIONS, AFTER TWO YEARS? 

(i) Clearly, influential Charles Perkins Centre scientist Professor Jennie Brand-Miller and her low-GI sidekick Dr Alan 

Barclay struggled with basic maths, and with interpreting simple time-series data. Extraordinarily, they still are 

claiming a “consistent and substantial decline” in sugar consumption between 1980 and 2010, despite the valid 

indicators – those that were not discontinued as unreliable and then falsified – tending to trend up not down, in their 

own published charts: Figures 1-6a in http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf  

(ii) In this Australian Paradox scandal, the quality-control process at the highest levels of Group of Eight research 

suffered catastrophic failure. An extraordinarily faulty paper with an obviously false conclusion – “an inverse 

relationship” between sugar consumption and obesity – by highly conflicted authors made it onto the scientific record 

http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/FAOfalsifiedsugar.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf


4 
 

and poisoned the critical debate on the origins of obesity and type 2 diabetes, together the greatest public-health 

challenge of our times. 

Disturbingly, the (false) claims by senior management at the University of Sydney – Vice-Chancellor, Dr Michael 

Spence and Deputy Vice-Chancellor (Research), Professor Jill Trewhella – that the spectacularly faulty paper was 

properly "peer reviewed" before publication - while lead author JBM oversaw the process as "Guest Editor" - have been 

confirmed as nonsense.  

In my opinion, it remains self-evident that no-one competent read carefully through the hopelessly flawed paper 

before it was plonked on the scientific record. As I have been saying for two years, the peer-review process clearly was 

incompetent, non-existent or ignored. 

Notably, Vice-Chancellor Spence referred to MDPI’s Nutrients journal as “that reputable journal” (as documented in 

my CPC Quick quiz). What is he saying now that Jeffrey Beall has added MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing 

Institute) to his widely cited "list of questionable publishers”? Is an influential Charles Perkins Centre scientist having 

her highest-profile paper published by what is widely known as a “predatory publisher” a good thing or a bad thing? 

http://scholarlyoa.com/2014/02/24/under-pressure-mdpi-tries-to-clean-house-retracts-paper/  

Importantly, how come senior scientists at the University of Sydney felt the need to publish their supposedly 

important “finding” in an obscure pay-as-you-publish e-journal? I will tell you: the Australian Paradox paper would 

never have been published in a real journal with real quality controls.   

Despite the University of Sydney having been advised multiple times about the paper’s various serious - and obvious - 

problems, senior management chose to do nothing other than pretend everything was in order. If I were Vice-

Chancellor Spence - who says he was "advised" that the paper had been subjected to a rigorous "peer-review" process - 

I would be looking to replace the source of that faulty advice. 

Looking further afield, the Group of Eight (Go8) needs to step up and fix this Australian Paradox scandal, ASAP, 

because at present it is advertising the false claim that it is uniquely devoted to "excellence" in research. It isn’t. It 

turns out that there is no real Go8 research quality control when it matters. Thus the Go8 is greatly exaggerating its 

qualifications, in the process of extracting hundreds of millions - even billions - of dollars of research funding from 

Canberra, in the national interest, you understand: http://www.go8.edu.au/__documents/go8-policy-

analysis/2013/role-importanceofresearchunis.pdf  

(iii) The sugary softdrink "line of evidence" for the Australian Paradox "finding" has been shredded. JBM and AWB's 

implicit formal acknowledgement that sales of sugary softdrinks did not decline by 10% but in fact increased by 30% 

between 1994 and 2006 confirms what was already widely known: the Australian Paradox “finding” is rotten to its core. 

To repeat for the umpteenth time, sugary softdrink sales - thus sugar consumed via sugary softdrinks - were 

substantially up not down over the relevant 1980-2010 timeframe. Moreover, I’m not sure the paper’s dataset properly 

includes "post-mix" beverage sales: those sugary drinks sold in big and bigger cups filled from taps at McDonald's, KFC, 

cinemas, bars, etc. Would such sales be up or down since 1980?  

Importantly, missing subsets of sugary drink consumption appear to be a major flaw in a new high-profile paper, 

Quenching Australia's Thirst http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1747-0080.12108/abstract : 

http://www.abc.net.au/news/2014-02-17/new-soft-drink-study-ignores-fast-growing-frozen-coke-market/5265024 ; 

http://www.lancerbeverage.com/blog/what-s-happening-updates-and-conversations/frozen-drinks-hot-at-the-

australian-open   

Here’s my “takeaway” for the 1980 to 2010 timeframe: Sugary softdrink sales up. Sugary energy drink sales up. 

Sugary milk drink sales up. Sugary juice drink sales up. Sugary "post-mix" drink sales up. Obesity up. What paradox? 

(iv) JBM and AWB's notably flimsy understanding of the origins of their discontinued/made-up ABS/FAO series (minutes 

23-25 in Background Briefing) – including their previously undisclosed faulty “assumption” that the International Sugar 

Organization was on the job originating data in the 2000s (it wasn't!) - serves only to highlight the invalidity of their 

Australian Paradox "finding”. 

http://scholarlyoa.com/2014/02/24/under-pressure-mdpi-tries-to-clean-house-retracts-paper/
http://www.go8.edu.au/__documents/go8-policy-analysis/2013/role-importanceofresearchunis.pdf
http://www.go8.edu.au/__documents/go8-policy-analysis/2013/role-importanceofresearchunis.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1747-0080.12108/abstract
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1747-0080.12108/abstract
http://www.abc.net.au/news/2014-02-17/new-soft-drink-study-ignores-fast-growing-frozen-coke-market/5265024
http://www.lancerbeverage.com/blog/what-s-happening-updates-and-conversations/frozen-drinks-hot-at-the-australian-open
http://www.lancerbeverage.com/blog/what-s-happening-updates-and-conversations/frozen-drinks-hot-at-the-australian-open


5 
 

(v) In summary, there is no “Australian Paradox”, just an idiosyncratic, unreasonable and indefensible assessment of 

the available indicators of sugar consumption, by those who coined the phrase before plonking their invalid “finding” 

on the scientific record via a pay-as-you-publish e-journal lacking competent quality control. Disturbingly, the authors 

have engaged in a clownish defence of their spectacularly faulty paper, a defence that has been little-constrained by 

the underlying facts. (Further evidence for that statement is provided in the charts in my GraphicEvidence link, above.) 

(vi) Three important questions for investigators: 

 What is the usual approach to "peer reviewed" scientific "findings" in formal journals that turn out to rely on 

data that were discontinued as unreliable and then simply made up – falsified - with no firm basis in reality? 

(Hint: http://retractionwatch.com/  ) 

 At what point does persistent negligence or recklessness in defending obviously flawed analysis as flawless - 

and claiming that utterly invalid "findings" on the scientific record are perfectly valid: “no material impact on 

the conclusions of our paper” - morph into scientific fraud?  

 Whatever happened to the guy who "inadvertently" discovered an unlikely new species, the "Australian Blue 

Kangaroo"? Chart 44 in http://www.australianparadox.com/pdf/AUSTRALIAN-PARADOX-101-SLIDESHOW.pdf  

3. PROFESSOR BRAND-MILLER’S MISINFORMATION: "MY PAPER HAS NOT BEEN CRITICISED BY ANY SCIENTIST" 

One of the “crunch times” in Background Briefing was when Professor Jennie BrandMiller interrupted Wendy Carlisle to 

observe, "Yes, I'll just correct you there. My paper has not been criticised by any scientist" (minute 23:00). 

That is a recklessly false claim. For starters, Dr Rosemary Stanton and Professor Boyd Swinburn publicly rubbished 

the paper in 2012. Dr Rosemary Stanton stated: 

“And yes, I agree with you [Rory] that we have no evidence that sugar consumption in Australia has fallen. A walk 

around any supermarket shows that huge numbers of foods contain sugar. I argue this point frequently with 

colleagues”; “I have many objections to that particular paper and to the idea that sugar is not a problem”; and "I have 

expressed my opinion about the paper to the authors ... I will almost certainly cite it at some stage as an example of 

something I consider to be incorrect": Charts 18 and 19 in 

www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf  

Importantly, for those who have respect for "peer reviewed" science alone, and tend to ignore the work of a clearly 

credible if long-winded economist, please note that five University of Western Australia (UWA) scientists last year 

savaged JBM and AWB's paper in a "peer reviewed" journal:  

"This finding calls into question the existence of an Australian paradox as reported by Barclay and Brand-Miller" 

http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-13-668.pdf   

My guess is that JBM was rather familiar with that particular "peer reviewed" scientific critique - by five scientists - of 

her spectacularly faulty paper, given that she and AWB had already published an utterly unconvincing formal rebuttal 

(p.9). Extraordinarily, AWB tried hard to change the UWA paper's title, to remove the words “Australian Paradox”: 

(Point 8; then Point 1 in second bite) http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/668/prepub  

Amusingly, AWB also complained that his other "lines of evidence" were being ignored, even though they tend to point 

up not down, contradicting the basis of the always-unlikely Australian Paradox claim! (GraphicEvidence link) 

Readers, it was JBM and AWB's determined efforts to discredit that UWA paper via another faulty publication in 

another "peer reviewed journal" - "...there is an Australian Paradox": http://www.biomedcentral.com/1471-

2458/13/898  - again without proper "peer review”: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898/prepub  -  that 

prompted me to write to the Academic Board of the University of Sydney to seek a research-misconduct 

investigation: http://www.australianparadox.com/pdf/Letter-UoS-Academic-Board.pdf  

That JBM under journalist scrutiny - on ABC Radio's widely respected Background Briefing program - went out of her 

way to claim falsely to hundreds of thousands of listeners that “My paper has not been criticised by any scientist” -

http://retractionwatch.com/
http://www.australianparadox.com/pdf/AUSTRALIAN-PARADOX-101-SLIDESHOW.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/22Slideshowaustraliangoestoparadoxcanberrafinal.pdf
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-13-668.pdf
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/668/prepub
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898
http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/898/prepub
http://www.australianparadox.com/pdf/Letter-UoS-Academic-Board.pdf


6 
 

despite the credibility of her "findings" having being shredded in 2012 and 2013 by me, by Dr Rosemary Stanton and by 

those five UWA researchers - is really quite unsettling.  

I was gob-smacked, in part because I had raised the matter of those five scientists and their “peer reviewed” UWA 

paper with JBM when we discussed – face to face - her faulty paper at the Australian National University in November: 

p.4 in http://www.australianparadox.com/pdf/LettersProfTrewhella.pdf 

There may be a pattern here. After all, the last time JBM and AWB were under intense journalistic scrutiny, back in 

2012, they invented the clownish story that a big chunk of the available sugar in our food supply was being 

consumed by cars not humans, despite sugar not being used as a "feedstock" for ethanol production in Australia: 

(“Ethanol mix-up”) http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html  

4. WHY IS PROFESSOR BRAND-MILLER SO UNFAMILIAR WITH THE BASIC DETAILS OF HER HIGHEST-PROFILE PAPER? 

Beyond the problems with competence and integrity outlined above, many listeners found it notable – even 

excruciating - that Professor Brand-Miller appeared to have little acquaintance with the detail of her own paper. Yes, 

indeed (p. 4 in LettersProfTrewhella link, above). 

In particular, Correction [b] above confirms that JBM and AWB had themselves into silly tangles on the simple but 

irrelevant matter of "market shares" (again, confirming what I've been saying for two years). Yet when Wendy Carlisle 

asked about the 30% rise in sales of sugary drinks – described in the paper as a 10% decrease - JBM was all at sea. 

Transcript: (25:30) http://www.abc.net.au/radionational/programs/backgroundbriefing/2014-02-09/5239418  

Wendy Carlisle: So Background Briefing put this to Professor Brand-Miller. How could she say that Australians were 

drinking less sugary drinks when the graph in her paper [Figure 2, above] shows we're drinking more? 

Jennie Brand-Miller: I'm saying that the amount of sugar that went into those soft drinks declined by 10%. [Wrong.] 

Wendy Carlisle: All right, but you don't say that in this paper. You say, 'The food industry data show that per capita sales 

of sugar-sweetened beverages have decreased by 10%.' 

Jennie Brand-Miller: Sales of low-calorie sweeteners doubled from 1994 to 2006 while nutritively sweetened beverages 

decreased by 10%. I would [will] double-check that for you... 

Wendy Carlisle: That's talking specifically about sales. 

Jennie Brand-Miller: I'll double-check it for you. 

Wendy Carlisle: All right, okay, thank you. 

Jennie Brand-Miller: It might be that a key word came out, which is normally...a key word has come out, okay? [Wrong 

again, unless JBM’s key word is “UP”.] 

Wendy Carlisle: Okay, so you're saying a key word is missing from this paper? 

Jennie Brand-Miller: It's possible that this should be, 'While nutritively sweetened beverages…10% sweetened 

beverages decreased by 10%.' [Not even third time lucky!] So I'll double-check it. 

………. 

Sorry, wrong again and again and again. Readers, that fiasco always involved the simple matter of the "market share" 

of sugary softdrinks falling by 10 percentage points, from 70% to 60%. Yet JBM appeared to be clownishly unfamiliar 

with the issue: unsure if her paper was talking about "the amount of sugar"; guessing "a key word has come out, okay"; 

and, finally, speculating on a "10% decline" in "10% sugar" sugary softdrinks, like Coca-Cola, Sprite, Fanta, etc. Oh, dear! 

Again, awkwardly, as I wrote back in November last year, "I was left to wonder how much involvement Professor 

Brand-Miller actually had with the production and defence of her paper, beyond contributing her name and a place for 

it to be published": see (xx) on page 20 of http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf  

http://www.australianparadox.com/pdf/LettersProfTrewhella.pdf
http://www.smh.com.au/business/pesky-economist-wont-let-big-sugar-lie-20120725-22pru.html
http://www.abc.net.au/radionational/programs/backgroundbriefing/2014-02-09/5239418
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf


7 
 

Meanwhile, David Gillespie – a competitor of JBM and AWB’s in the pop-sci diet-book business - has observed bitingly 

that "Brand-Miller was apparently so impressed by Barclay’s findings on sugar consumption [presented at the Dietitians 

Association of Australia annual conference in 2010] that she became the lead author of the paper by the time it was 

eventually published in 2011": http://davidgillespie.org/?p=946  

I don't know about that. But the extraordinarily faulty Australian Paradox paper does indeed have fascinating origins. 

What I think is well documented I have reproduced for investigators in that GraphicEvidence reference above. 

5. BOTTOM LINE – IT’S “RETRACTION TIME” 

After listening to (or reading) Background Briefing's investigation, I think most reasonable observers will agree with my 

assessment that the deeply flawed Australian Paradox paper - featuring the invalid yet influential “finding" of "an 

inverse relationship" between sugar consumption and obesity - is both an academic disgrace and menace to public 

health. And so should be retracted: http://retractionwatch.com/  

Indeed, in my opinion, it now is quite clear, after two years, that this slowly inflating Australian Paradox scandal 
features “inadvertent scientific fraud” along the lines undertaken by the fictional “Professor Sydney Nutrition” in Slide 
44 at http://www.australianparadox.com/pdf/AUSTRALIAN-PARADOX-101-SLIDESHOW.pdf   

 
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf  

http://davidgillespie.org/?p=946
http://retractionwatch.com/
http://www.australianparadox.com/pdf/AUSTRALIAN-PARADOX-101-SLIDESHOW.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/GraphicEvidence.pdf


8 
 

Accordingly, I encourage Professor Jennie Brand-Miller and Dr Alan Barclay to give priority to the integrity of the 
scientific record – and priority to rescuing perceptions of integrity in research at the University of Sydney's fledgling 
$500 million Charles Perkins Centre - by formally retracting their obviously faulty Australian Paradox "finding". 

Failing that, I encourage Professor Stephen Simpson - the boss of the Charles Perkins Centre, and so the boss of 

Professor Jennie Brand-Miller - to instruct his underperforming scientists to do the right thing without further 

unreasonable delay: http://www.australianparadox.com/pdf/LettersCPCProfSimpson.pdf  

To assist the process of correcting the formal scientific record, I have drafted an excellent Retraction Notice:  

Abstract: It has been brought to our attention by a reader of Nutrients that the conclusion of “a consistent and 
substantial decline” in per-capita sugar consumption between 1980 and 2010 in “The Australian Paradox: A Substantial 
Decline in Sugars Intake over the Same Timeframe that Overweight and Obesity Have Increased” is based in part on a 
data series that was falsified over the 2000s by the Food and Agriculture Organization (FAO). MDPI has a strict “zero 
tolerance policy” towards the use of falsified data, whether the authors were aware of the invalidity of the data or not. 
Moreover, there are further serious errors and misinterpretations that collapse the credibility of the finding of “an 
inverse relationship” between sugar intake and obesity. For example, the authors’ own chart - Figure 5A [or Figure 2, 
above] - suggests strongly that sugar intake via softdrinks increased as obesity increased between 1980 and 2010. 
Unfortunately, that observation eliminates a central plank of the authors’ claimed “paradox”. Indeed, the same is true 
of Figure 4 [Figure 4a, above] which shows four different indicators of sugar consumption by children all trending up not 
down over the relevant timeframe. The authors’ business links to the sugar and sugary food/drink industries also are 
somewhat unsettling. Taking public-health considerations into account – particularly evidence that excessive sugar 
consumption is a major contributor to global obesity and type 2 diabetes, together the greatest public-health challenge 
of our times: http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf – the Editorial Team and Publisher have 
determined that this manuscript should be retracted. Further, MDPI intends to conduct an investigation into how these 
problems successfully evaded all our normal quality-control processes. Twice. In the meantime, we also intend to retract 
Australian Paradox Revisited, a second faulty work by the same Charles Perkins Centre author; and further, to seek the 
retraction of another sister paper published last year in BMC Public Health journal. We apologize for any inconvenience 
this may cause, but have chosen to take the only approach that gives proper priority to the integrity of the scientific 
record. 
[An earlier version of that proposed Retraction Notice is posted at http://retractionwatch.com/2013/08/22/journal-to-

feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/ ] 
 
Readers, how hopelessly faulty does a paper – and its defence - need to be before the paper should be retracted? 

And are we there yet? Yes, I think so. 

Again, the authors’ assessment of the range of available data is amazing, given that they both are PhDs, and both are 

extremely influential in Australia’s nutrition-science space. And yet their own Figure 4  - on the previous page and in my 

proposed Retraction Notice - obviously and utterly contradicts their “finding” of “a consistent and substantial decline” 

in sugar consumption between 1980 and 2010. I’m right on that, yeah? Ditto, Figure 2 earlier? So too on the range of 

available data in that GraphicEvidence link?  

So, where should we go from here? Well, once their faulty paper is retracted, if Professor Jennie Brand-Miller and Dr 

Alan Barclay really still believe in their Australian Paradox “finding” – “an inverse relationship” between sugar 

consumption and obesity – they should start from scratch and write a new paper that properly deals with the 

dominating issues that Dr Rosemary Stanton, five University of Western Australia researchers and now Background 

Briefing confirm have shredded the credibility the original paper. 

If they are able to produce such a paper - and get it published in a real journal with real quality control - then good 

luck to them. But don’t hold your breath. In the meantime, readers, it’s Retraction Time. While we wait, here’s “The 

Boss” at his best: (mind his language at the end) http://www.youtube.com/watch?v=ZFx5SaXbfAE  

 

Comments, criticisms, questions, compliments, whatever welcome at strathburnstation@gmail.com  

rory robertson 

economist and former-fattie 
 

http://www.australianparadox.com/pdf/LettersCPCProfSimpson.pdf
http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.full.pdf
http://retractionwatch.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/
http://retractionwatch.com/2013/08/22/journal-to-feature-special-issue-on-scientific-misconduct-seeks-submissions/
http://www.youtube.com/watch?v=ZFx5SaXbfAE
mailto:strathburnstation@gmail.com


9 
 

Want to stop trends in your family and friends towards obesity, type 2 diabetes, heart disease and cancer? Well, 

it's time to stop eating and drinking sugar: http://www.youtube.com/watch?v=xDaYa0AB8TQ&feature=youtu.be     

 

Here’s a time-tested diet to reverse obesity and type 2 diabetes: http://www.australianparadox.com/pdf/why-we-get-

fat.pdf ; http://garytaubes.com/wp-content/uploads/2012/02/WWGF-Readers-Digest-feature-Feb-2011.pdf 

 

Join the push to give all kids a fairer start in life: http://www.australianparadox.com/pdf/Sugary-Drinks-Ban.pdf  

 

Quick Quiz: Q1 - What if the University of Sydney spent $500m on Charles Perkins Centre but not five minutes 

on research integrity? http://www.australianparadox.com/pdf/quickquizresearch.pdf  

Outsized rates of sugar consumption – alongside alcohol and tobacco – are a major driver of the unacceptable 

"gap" in life expectancy between Indigenous and non-Indigenous Australians: see the bottom row of Box/Table 2 in 

https://www.mja.com.au/journal/2013/198/7/characteristics-community-level-diet-aboriginal-people-remote-northern-

australia  

 

Isn't it ironic (or worse)? The Charles Perkins Centre's highest-profile obesity and diabetes experts have falsely 

exonerated as harmless the sugar that’s devastating the health of those Australians who Charles Perkins cared most 

about: http://www.australianparadox.com/pdf/diabetes.pdf ; http://www.rethinksugarydrink.org.au/facts  ; 

http://www.smh.com.au/national/university-sets-up-500m-centre-for-obesity-research-20130724-2qjq8.html  

 

Globally, bogus scientific results are common when university-based researchers have close links to sugary food/drink 

industries: http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1001578 ; (scroll down) 

http://www.australianparadox.com/pdf/Howdevious.pdf 

 

www.strathburn.com 

Strathburn Cattle Station is a proud partner of YALARI, 
Australia's leading provider of quality boarding-school educations for Aboriginal and 
Torres Strait Islander teenagers.  Check it out at http://www.strathburn.com/yalari.php 

 

Please email “Please delete” if you would prefer not to receive my occasional updates on public-health matters 

http://www.youtube.com/watch?v=xDaYa0AB8TQ&feature=youtu.be
http://www.australianparadox.com/pdf/why-we-get-fat.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/why-we-get-fat.pdf
http://garytaubes.com/wp-content/uploads/2012/02/WWGF-Readers-Digest-feature-Feb-2011.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/Sugary-Drinks-Ban.pdf
http://www.australianparadox.com/pdf/quickquizresearch.pdf
https://www.mja.com.au/journal/2013/198/7/characteristics-community-level-diet-aboriginal-people-remote-northern-australia
https://www.mja.com.au/journal/2013/198/7/characteristics-community-level-diet-aboriginal-people-remote-northern-australia
http://www.australianparadox.com/pdf/diabetes.pdf
http://www.rethinksugarydrink.org.au/facts
http://www.smh.com.au/national/university-sets-up-500m-centre-for-obesity-research-20130724-2qjq8.html
http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1001578
http://www.australianparadox.com/pdf/Howdevious.pdf
http://www.strathburn.com/
http://www.strathburn.com/yalari.php
http://www.strathburn.com/yalari.php

